Apatiska politikers sista hopp!

Inlägg #1: Postat: 2005-09-09 00:23:00
Monkeywrench
Svar till Carl Z:

Ja, vad är folkets opinion i amnestifrågan? Över 157 000 människor har skrivit under uppropet i den största namninsamlingen i Sverige sedan sextiotalet. Detta talar sitt tydliga språk. Sällan har en svensk inrikespolitisk fråga engagerat så många människor!

eftersom varje kommentar får innehålla max 500 tecken fortsätter mitt svar i nästa kommentar

/David Levi
Inlägg #2: Postat: 2005-09-09 00:25:00
Monkeywrench
Fortsättning från föregående svar:

Göran Persson tycks precis som när han talade om ”social turism” tro att hundratusentals människor just nu väntar på att få bli svenskar enbart för att parasitera på vår välfärd. Socialdemokraterna ser som vanligt ekonomiska spöken. Männsikor är inte dyra för samhället. När en flykting får amnesti och kan börja jobba vitt istället för svart genereras skatteintäkter. När gömda barn får börja gå i skolan blir de samhällsmedborgare istället för laglösa.
Inlägg #3: Postat: 2005-09-09 00:31:00
Monkeywrench
Och när flyktingar som alltför länge fått vänta i partärläge får amnesti lättas trycket betydligt på psykiatri och sjukvård.

Kravet på allmän amnesti är inget nytt eller radikalt. Socialdemokratiska och borgerliga regeringar har flera gånger utfärdat sådana. Då baserades beslutet på humanitära avväganden istället för ekonomiska. Jag tycker inte att vår medmänsklighet ska utesluta nödställda människor som sökt hjälp i vårt land bara för att de råkar vara födda i ett annat geografiskt område.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-09 00:44:00
Calle Z
David. Det håller inte att skriva att detta troligtvis inte skulle kosta oss något. Det vet både du och jag att det skulle det göra. Nödställda människor är de verkligen det? Litar du inte på att personerna som utreder dessa ärenden kan sitt jobb? Skall vi belöna folk som bryter mot Sveriges lagar? jag är överens med dig på en punkt - Sveriges invandringspolitik är bedrövlig. Det är inte humant att någon skall behöva vänta flera år på ett besked om de får stanna eller ej.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-09 01:12:00
Monkeywrench
Det håller inte heller att säga att det troligtvis skulle kosta 9 eller var det 8? miljarder som s säger. Ingen kan faktiskt veta hur mycket dessa människor kommer att kosta eller gagna statsbudgeten på sikt. Därför är dessa ekonomiska argument faktiskt ganska ointressanta.
Jag kan naturligtvis inte säga att alla som gömmer sig i Sverige är nödställda.
forts. följer -->
Inlägg #6: Postat: 2005-09-09 01:12:00
Monkeywrench
Men jag är fullkomligt övertygad om att den absolut största delen av dem är människor som har flytt från krig, svält, förföljelser o.s.v.
Dessa människor har gömt sig i Sverige för att rädda sitt skinn. För väldigt många har blotta hotet om utvisning visat sig vara extremt psykiskt nedbrytande. Att få asyl i ett annat land kan vara deras sista chans. Den chansen har vi råd att ge dem! /David Levi
Inlägg #7: Postat: 2005-09-09 01:27:00
Calle Z
David. Du kunde ju säga det? Det skulle ju troligtvis inte kosta oss så mycket pengar. Om det är människor som har flytt ifrån krig, svält osv som du är övertygad om. Varför får då inte dessa människor stanna i Sverige? Sverige får under inga omständigheter mig veterligen avvisa några människor som har verkliga flyktingskäl. Återigen. Litar du inte på att utredarna gör/kan sitt jobb som utreder dessa fall? Forts..
Inlägg #8: Postat: 2005-09-09 01:35:00
Calle Z
Om de inte uppfyller kraven för att få stanna i Sverige och går under jorden. Skall vi då belöna att man bryter mot våra lagar? Vilka signaler skulle det ge? Vilka andra grupper som bryter mot våra lagar skall belönas med amnesti? / Carl.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-09 01:45:00
Calle Z
Missförstå mig inte nu. Människor som kommer som flyktingar som har flytt ifrån krig och svält osv de skall givetvis enligt mig få stanna i Sverige. Men Sveriges invandringspolitik är ett totalt misslyckande som ni politiker är ansvariga för! Man blir ju lite fundersam när folk som säger sig ha flytt för livet plötsligt kan sända ner sina barn till koranskolor i sina forna hemländer osv.
Inlägg #10: Postat: 2005-09-09 08:58:00
Janne B
Jag har alltod kämpat för flyktingars asylrätt i Sverige men jag har samtidigt sagt att det kostar stora pengar. Man kan inte rakt av påstå att vi har råd med nya utgifter då det är så bedrövligt i åldringsvården att de gamla svälter ihjäl. För ingen har tid att mata dem. Jag matade min mamma i några år av det skälet på helgerna. // Socialstyrelsen har i dag våldsam kritik över att kommunerna grovt försummar de psykiskt sjuka som har eget boende. Vi har inte råd med mer säger kommunerna.
Inlägg #11: Postat: 2005-09-09 09:04:00
Janne B
Flyktingar har rätt att bo bra enligt min mening. Men det innebär att tiotusentals bra bostäder som byggts för svensk ungdom nu är upptagna.Bostadsföretagen vet att sociala betalar utan protester och detta har drivit upp hyrorna för oss alla.Nästan halva min pension går till min hyra av en lite tvårummare.Jag har en orimlig skatt i förhållande till min förmåga.Flyktingar har rättigheter men det kostar och det är inte alls säkert att vi har råd.
Inlägg #12: Postat: 2005-09-09 20:08:00
Calle Z
Den folkliga opinionen. Hur var det med den? En av expressens frågor idag: Är det rätt att gömma illegala flyktingar? Resultat just nu JA. 31 NEJ. 69 Hmm.
Inlägg #13: Postat: 2005-09-09 20:24:00
Calle Z
Men det kan å andra sidan också vara svenskarnas struktuella rasism som åter visar sig? Undersökning efter undersökning har under de senaste åren visat att politikerna för en invandringspolitik som inte har ett folkligt stöd! Hur svårt skall det vara att förstå?
Inlägg #14: Postat: 2005-09-09 20:43:00
Calle Z
Den chansen har vi råd att ge dem skriver David! Jag önskar att det hade låtit likadant när det gällde äldreomsorg, sjukvård, skolorna eller polisen. Men då har vi inte råd! Svara mig på två frågor. Tycker du att Sveriges förda invandrarpolitik är bra skött? Tror du att den till största delen har ett folkligt stöd?
Inlägg #15: Postat: 2005-09-09 21:25:00
Monkeywrench
Calle. Jag hinner inte svara på allt det du skrivit just nu men ska kort och rakt svara på dina sista frågor.
Nej, jag tycker inte att Sveriges invandringspolitik är bra skött. Min artikel handlar dock inte om invandringspolitik utan om asylpolitik/flyktingpolitik.
Inlägg #16: Postat: 2005-09-09 21:25:00
Monkeywrench
Jag tror att den svenska flyktingpolitiken har ganska lågt folkligt stöd. Men den högerpopulistiska minoritet som gapar mest och får en massa uppmärksamhet i media är inte representativ för svenska folket. Jag tror att svenska folket tycker att vi ska sträcka ut en hjälpande hand åt fler flyende människor. Vad tror du Calle?
Inlägg #17: Postat: 2005-09-09 21:53:00
Calle Z
David. Jag tycker att Sveriges förda invandringspolitiken är sanslöst dåligt skött. Den har inget folkligt stöd. Vilket i slutändan varken gynnar invandrare eller infödda svenskar. Det är ett hyckleri! Där politikerna understödda av media väljer att inte lyssna på sk "vanligt" folk. Att kalla folk som ifrågasätter invandringspolitiken för rasister! Det är låg nivå. När du har tid och tillfälle så svara gärna på mina inlägg. Trevlig helg/ Carl.
Laddar...