Inför global konkurrens nu!

Inlägg #1: Postat: 2005-09-08 11:57:00
Lars Nilsson
Jag tycker Din idé påminner lite om transaktionsskatten på finansiella tjänster som Attac framförde för några år sedan. Det var rejält "inne" ett tag men försvann när den konfronterades med verkligheten. Det gäller även Din idé, som inte alls främjar konkurrens, utan snarast främjar protektionistionism och godtycke.
Inlägg #2: Postat: 2005-09-08 12:55:00
Lars Nilsson
Svårt att stava till protektionism. Åtminstone för mig. Tydlige
Inlägg #3: Postat: 2005-09-08 13:35:00
tobias
Jag är säker på att vårt samhällssystem och sociala välfärd är bättre än Kinas och är säker på att en överväldigande majoritet håller med om det. Så länge det finns ett stort samtycke om vad som är dåligt och vad som är bra, så finns inga problem. Givetvis måste man bestämma på demokratisk väg vad man ska tolerera och inte tolerera. Våra medborgerligt framröstade normer och lagar, måste ju gälla även när vi agerar utomlands annars faller vår politik platt pga andras villkor.
Inlägg #4: Postat: 2005-09-08 14:35:00
Lars Nilsson
Nu består världen inte bara av Kina. Ca 190 länder till. För övrigt kan jag berätta att jag regelbundet varit i Kina från 1958 till dags dato. Jag lovar Dig att folk i allmänhet tycker livet är bättre nu än under tidigare regim och levnadsstandarden höjs markant för vart år. Kina är på väg mot demokrati. Tack vare marknadsekonomin. Inte trots denna! Ett bra sätt att minska välfärdsökningen för de fattigaste i Kina vore en bojkott.
Inlägg #5: Postat: 2005-09-09 10:24:00
tobias
Ditt svar är inget svar alls, eftersom du missförstått mig uppenbarligen. Det är inte 190 länder som har oacceptabel social standard och arbetsvillkor. De flesta ekonomier är bättre än kommunistisk planekonomi, men kom ihåg också att många blivit fattigare i Kina. Man kan inte bara peka på det som blivit bättre. Dessutom borde det kunna bli bra mycket bättre.
Inlägg #6: Postat: 2005-09-09 10:28:00
tobias
Ingen har pratat om bojkott för övrigt! Att ställa ett minimumkrav på de man bedriver handel med sker inom inrikeshandeln jämt och ständigt. Men framförallt syftar det ju till att man verkligen ska kunna konkurrera på lika villkor. Två varor producerade i två helt olika ekonomiska samhällssystem kan inte konkurrera med varandra om priset, det blir de ekonomiska systemen som konkurrerar istället.
Inlägg #7: Postat: 2005-09-09 10:28:00
tobias
Men du kanske ser att vi hellre närmar oss de fattiga länderna med 60timmars arbetsvecka och en usel social välfärd så skatterna kan hållas nere?
Inlägg #8: Postat: 2005-09-09 10:31:00
Anna Drangel
Lars: Lite motsägelsefullt är att så många som är för frihandel i världen, är emot invandring. Där låter man fortfarande det provinsiella tänkandet fortsätta.
Inlägg #9: Postat: 2005-09-09 11:28:00
tobias
Glömde också att säga att om man kan ställa krav på att en viss vara inte ska innehålla något ämne som är förbjudet i vårt land, så borde man rimligtvis ställa krav på att varan ska vara tillverkad under rimliga omständigheter. Det är exakt samma sak. Visserligen har vi något sådan krav idag, barnarbete t.ex. Men ribban borde höjas en bra bit över det.
Inlägg #10: Postat: 2005-09-10 16:36:00
Lars Nilsson
Svar 7. Nej, jag tycker inte. Men utvecklingsländer kan inte gå från svält till vårt sociala system utan att passera vissa stadier. Men Ditt förslag skulle vi inte tex kunna om vi släpper Kina för ett tag ha handel med de flesta afrikanska och även många sydamerikanska stater. Vi skulle nog klara oss. Men hur skulle dessa kunna utvecklas?
Inlägg #11: Postat: 2005-09-10 22:55:00
Stefan_B
svar Tobias: Frågan är inte helt svart eller vit, för protektionistiska åtgärderdet du i praktiken föreslår kan slå mycket hårt mot de redan fattiga. Ta importhindren som t.ex. EU har ställt upp gentemot jordbruksprodukter från Afrika, det hindrar effektivt Afrika från att slå mynt av en av kontinentens största industrier och bidrar helt klart till att hindra utvecklingen där.
Laddar...