|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-14 01:20:00
|
|
AlfVerner |
"Även bosnier-muslimer gjorde sig skyldiga till mord på civila men i betydligt mindre omfattning" ...Minnesstunden saknar HELT värde, utom för de drabbade, om inte tårar fälls även för dessa civila serber.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-14 02:42:00
|
|
Piripiri |
Förstår inte riktigt hur du menar. Det finns en folkrätt, det finns Genevekonventionen, som reglerar hur man får uppträda i krig. Jag tycker det är bra att de som bryter mot dessa får stå till svars. Det behöver inte alls bli förvirrande.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-14 10:58:00
|
|
Janne B |
Om man tvivlar på vilken part som är mest skyldig så kan man ju ta reda på vilken grupp som hade mest vapen och som bedrev intensiv krigspropaganda kring 1990. Jag har mycket klara minnesbilder om hur serbledarna skrek att en serb kan aldrig lyda under en kroat eller muslim.Ens om de var i minoritet. Serbledda trupper delade ut vapen till alla serber i de blandade byarna osv.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-14 11:24:00
|
|
Janne B |
Om denna vapenutdelning kunde man läsa i svensk press redan innan kriget brutit ut. I det läget försökte Kroatien rusta upp sig via hemliga förhandlingar med bl.a. ryssar.Dessa samtal smygfilades och visades i svensk TV. För att kroaterna inte skulle kunna rusta slog Serbien till...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-14 19:02:00
|
|
colin |
Kriget startade med att Kroatien och Bosnien ville bryta sig ur Jugoslavien.Förvånar det någon tänkande människa efter man sett hatet mellan befolkningsgrupperna att serberna inte ville leva som minoriteter i de nya länderna
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-14 19:05:00
|
|
colin |
Hur många kroater och framförallt bosniska muslimer har ställts till svars över vad de gjorde under kriget och efteråt.Förlåt jag glömde bosniska mulsimerna var ju de goda serberna de onda för det har ju CNN betämt.Serberna är ju det folkslag som har blivit mest drabbade av den etniska rensningen.Se bara på Kosova där det knappt bor några serber kvar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-14 20:29:00
|
|
Johannes J |
Oavsett vad många verkar tro så huserar bosnier i Haagtribunalen med jämna mellanrum. Bl.a. Srebrenicas försvarare Naser Oric. Flera framstående Kosovoalbaner har också gått igenom rättegångar. Problemet med Serbien är att de inte lämnar ut sina "högprofil-misstänkta". Bortsett från Milosevic då.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-14 20:33:00
|
|
Johannes J |
Och om man nu ska tala om skuld så var det nog den serbiska politiska ledningen som satte igång allting. Bara att kolla på Vidovdan 1988 eller när det nu var, med Milosevic vid Kosovo-Polje. "Ingen ska få förtrycka er". Jajjamän. Sen var det bara att börja shanghaija JNA och tåga in östra Kroatien.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-14 20:34:00
|
|
Johannes J |
Man beväpnade dessutom Krajina-serberna innan själva konflikten hade börjat. Satte upp vägspärrar och utropade autonoma områden.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-14 22:14:00
|
|
Janne B |
JJ 7,8,9/ Allt detta kommer jag i håg i detalj Hur Milosevic som ny partisekr. mm reste runt och höll eldande tal till alla serber. Påtalade att de hade den ledande ställningen och så skulle det förbli i Jugoslavien. Han kallade muslimerna för Turkar för att nagla fast en historisk skuld osv. Han var helt kompromisslös. Slovenien lyckades ta sig ur greppet efter bar några skott. Men sedan brakade helvetet löst,under flera år.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-15 02:26:00
|
|
AlfVerner |
...det är ganska intressant hur ni snurrar omkring på 80-talet, när judarna hänvisar 2000 år tillbaka för att motivera sin rätt till Palestina. Jag skulle gärna läst den serbiska historien, vem som offrade sig i kampen mot nazityskland t ex och vem som allierade sig...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-15 12:23:00
|
|
Janne B |
Alf. De som var bäst beväpnade även då klarade sig bäst mot tyskarna. De som var bäst beväpnade vid den turkiska expansionen för flera hundra år sedan klarade sig bäst även då./ Samt de som hade nykeln till Jugoslaviens alla vapenförråd hade initiativet i början på 1990-talet. Bosnierna hade nästan inget så de fick fly fortast. Jag har dem som grannar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-15 18:35:00
|
|
colin |
Varför var Bosniens gränser och Kroatiens gränser så heliga när Serbiens gränser inte är det.Se bara på Kosovo som var en del av Serbien.Varför fick inte de serbiska delarna av de forna Jugoslavien bilda ett eget land vilket hade varit den bästa lösningen?Nu verkar man ju i Bosnien och Kroatien hoppas på att serberna ska tröttna och emigrera för att det äntligen ska bli fred och lugn i de länderna
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-16 22:37:00
|
|
Janne B |
Kroaterna hatar serberna för att de samarbetade med kommunisterna, på samma sätt som serberna hatar kroaterna för deras samarbete med nazisterna; nu hatar bosnierna montenegrianerna för deras samarbete med serberna. Serberna hatar albanerna för att de kommer till Jugoslavien. Makedonierna hatar Jugoslavien och vill till Grekland. Alla hatar serberna eftersom de är fler än alla andra som kan hata ... Och alla har vapen. Så - fråga inte jugoslaverna varför de krigar".
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-07-16 22:39:00
|
|
Janne B |
Svar 14 Är en helt onyanserad beskrivning som jag en gång hittade på nätet.Men tyvärr ligger det mycket i den..
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-09-05 14:14:00
|
|
osli73 |
Generellt kan väl sägas att serberna tror att alla är emot dem, kroaterna att de aldrig gjort något fel och bosnienmuslimerna att de är de enda offren. Tyvärr tycker jag nog att omvärlden har bidragit till att stärka dessa självuppfattningar.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-09-05 14:15:00
|
|
osli73 |
Generellt kan väl sägas att serberna tror att alla är emot dem, kroaterna att de aldrig gjort något fel och bosnienmuslimerna att de är de enda offren. Minnet av massakern i Srebrenica är ett exempel på detta. Tyvärr tycker jag nog att omvärlden har bidragit till att stärka dessa självuppfattningar.
|
| |