|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-11 17:16:00
|
|
Marcus |
Vi måste däremot fråga oss vad vi skall göra med "kvinnorna" som slår män och som slår barn och som slår sin partner i likkönade förhållandenlesbiska antagligen behandlar man dom också men frågan är inte ställ i samhällsdebatten.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-11 17:18:00
|
|
Marcus |
Många kvinnor dödar sina spädbarn för att dom inte står ut med dom eller inte klarar av dom. Dessa kvinnor bör behandlas och hjälpas. Däremot bör man inte kollektivt bestraffa alla kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-12 08:21:00
|
|
Per W |
Många kvinnor? Marcus. Hur många?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-12 12:15:00
|
|
Mia Sjögren |
Marcus: I samhällsdebatten har frågan "vad ska vi göra med männen" inte kommit fram, eftersom tydligen radikalfeministernas syn varit rådande både där och i regeringskretsar. Jag håller fullkomligt med om att man borde behandla männen som man gör i Norge.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-12 12:18:00
|
|
Mia Sjögren |
Däremot ställer jag mig mycket kritisk till vad du säger i svar 1 och 2. Du låter som en radikalmaskulinist där, faktiskt... Att "många" kvinnor skulle döda sina spädbarn är nog inte riktigt i överenstämmelse med verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-12 12:56:00
|
|
Marcus |
I samhällsdebatten har i uppdrag granskning som ju är ett debattprogram kommit fram att man bör behandla män som man gör tillexempel i Norge. Därav mitt prat både om Norge och ROKS.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-12 12:57:00
|
|
Marcus |
Svar 4 och svar 6
Hold your horses och debatera istället för att märka ord. Både Per och Mia. Strunta i ordet "många" om det är stötande för er vi behöver inte diskutera eller märka ord.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-12 12:59:00
|
|
Marcus |
Jag är inte intresserad av något annat än verkligheten. Sen kan man definera ordet "många" att betyda "fler än tre" eller tiotusen, det spelar ingen roll. Vi kan diskutera dom som verkligen gör det hur "många" dom nu än är.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-12 13:01:00
|
|
Marcus |
Så frågan kvarstår. Hur gör vi med dom kvinnor som dödar sina spädbarn? och hur gör vi med dom kvinnor som slår sina män? Och hur gör vi med dom bi och homosexuella kvinnor som slår sin partner i samkönade relationer?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-12 15:01:00
|
|
Michael Lundahl |
Marcus: Det är högst intressant att få vet vad du menar när du säger "många". Alltför ofta i samhällsviktiga debatter används extremt flummig kvantifiering av diverse fenomen som diskutera. Den svävande kvantifieringen används för att skapa bilder som passar debattörerns önskan att framställa samhället på ett visst särr för att förstärka dennes ståndpunkt i debatten medan det i själva verket kan vara så att en mer neutral och mer objektiv bedömning av situationen ger en helt annan uppfattning.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-12 15:10:00
|
|
Michael Lundahl |
Så se till nu att redovisa vad du menar. Annars är det lämpligast för oss andra att summariskt avfärda dina påståenden som obekäftat flum utan säker koppling till verkligheten, avsedda att skapa en vinklad bild som passar dina syften i debatten.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-13 12:42:00
|
|
Per W |
Svar 8: Håller med ML i Svar 11:
Det är i högsta grad intressant att få veta om det är c:a 10.000 mödrar eller fyra som har dödat sina barn. Hur du definierar ordet "många" är däremot ointressant.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-14 19:04:00
|
|
Marcus |
Nu har jag inte läst MLs inlägg 10 och 11 efterssom jag kategoriskt alltid hoppar över allt han skriver, av erfarenhet vet jag att det blir lungnast så ;- men anledningen till att jag lade ut denna tråd är att mäns våld mot kvinnor debatetteras flitigt men kvinnors våld mot män barn och flickvän inte debateras alls, jag saknar den debatten. Jag efterlyser den, den är nödvändig inte minns för jämställdheten.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-14 20:05:00
|
|
Mia Sjögren |
Marcus, visst debatteras kvinnors våld i mycket lägre utsträckning. Du kan ju t ex läsa min tidigare artikel om kvinnor som är pedofiler.
|
| |