Inlägg #1: Postat: 2005-07-11 11:43:00
|
Lermannen |
Jag vill poangtera att jag sjalv befann mig i tunnelbanan och darfor antagligen kanner mig mer traffad an andra. Kanslorna i efterhand ar minst sagt "stormiga"..
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-11 12:27:00
|
Janne B |
Hur fungerar Islam i Europa? Svaret är nog: På alla tänkbara sätt? Många gör sitt absolut bästa att ta till vara det bästa i Europas traditioner, rättssystem osv. Andra muslimer upplever att de befinner sig ett fruktansvärt syndigt samhälle där kvinnor uppträder som "horor". Många kan inte acceptera det mesta i Väst. // Vilken grupp kommer att vinna? Vet ej. Men att den starkt kritiska gruppen under många år kommer att vara mycket stor, det är säkert.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-13 09:41:00
|
El Guatusi |
Bra fraga. Som du sager, det finns nastan lika manga islam som det finns muslimer i Europa. Mkt vanligt ar ett slag "Islam à la carte" dar man valjer ut vissa aptitliga delar av religionen och eliminerar andra. Bland mina bekanta ser jag att antalet fastare under Ramadan okat kraftigt pa senare ar, medan avhallsamhet fore aktenskapet inte ar ngn jatte-hit.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-13 09:44:00
|
El Guatusi |
Men framfor allt maste man skilja pa sunni-shia, asiatisk-afrikansk-europeisk Islam. Den islam som representeras av de albanska invandrarna har i Italien kan inte skramma nagon: tolerant, vidsynt, t o m ironisk ibland. Detsamma galler de allra flesta persiska studenter jag traffat. Manga av dem ar troende, men onskar anda att ayatollorna ska traffas av blixten, och det snabbt.
|
|