A-kassefusk - nästa s-skandal?

Inlägg #1: Postat: 2005-07-04 12:51:00
Unto S
Att bli förnedrad på socialen blir tyvärr mångas lott. Arbetsgivaren: ”Vad har du gjort innan?” Den arbetslöse: ”Gått på socialen!” Arbetsgivaren för sig själv: ”Det måste vara något fel på henne/honom, här blir det inga jobb!” Förresten, A-kassa och Socialen finansieras med skattemedel.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-04 12:52:00
Unto S
Nu stämplas Metalls hjälp till arbetslösa som fusk, jag ser det mer som äkta Civil Kurage. Man hjälper nödställda genom att gå emot orättvisa lagar och regler! Det är väl om något att ta upp för Hägglunds och Kristendemokraternas program. Dom vill ju så gärna ha folk i samhället med Civil Kurage.
Inlägg #3: Postat: 2005-07-04 12:54:00
Unto S
Vi har ”valt” att leva i ett kapitalistiskt samhälle där kapitalisterna har oerhört många privilegier, dags för dom att betala. Se till att kapitalisterna finansierar A-kassan och inte vi skattebetalare. Det där lilla ”tvånget” kanske hjälper till att slogan ”Arbete åt Alla!” bli sann. – A-kassa från första da´n när du har anmält dig till Arbetsförmedlingen, inga konstiga ettårsregler och dylikt. Någon jävla rättvis ordning bör det även i ett kapitalistiskt samhälle vara.
Inlägg #4: Postat: 2005-07-04 14:39:00
El Guatusi
/3 Tror du inte att det skulle leda till en "kapitalflykt" som nar Folkfronterna regerade i Europa en gang i tiden?
Inlägg #5: Postat: 2005-07-04 15:08:00
steno
Unto du har kommit långt från den väg då arbetarna bildade sjukkassor och arbetslöshetshjälp. Men visst kunde man ha statliga kassor som skattebetalarna direkt står för. Men det är skillnad att bedra dem som betalar till försäkringe
Inlägg #6: Postat: 2005-07-04 15:11:00
steno
Jaha metalls stöld från skattebetalarna är civilkurage. Jag fruktar att det är en utbredd åsikt inom politiken. Hur mycken korruption har vi i Sverige tro?
Inlägg #7: Postat: 2005-07-04 18:10:00
Unto S
Det var en gång … Jag köpte en gång i tiden den här tomten och byggde vår villa på den. Tomtägaren fick 10 000 kr i svarta pengar som hon satt som villkor. Jag pratade med kommungubbarna moderater och frågade om dom där pengarna. De skrattade rakt i ansiktet och sa att var glad att du fick tomten med så obetydliga svarta pengar. De var den lägsta summan dom hade hört talas om.
Inlägg #8: Postat: 2005-07-04 18:13:00
Unto S
Nu har mutor och korruption ökat drastiskt. Att begära 500 000 kr i svarta pengar är legio. Men allt detta är väl efterdyningar av alla privatiseringar, bolagiseringar och människans utveckling från människa till shoppingmänniska. Allt räknas i pengar, kvittar om de är svarta eller vita. Men att hjälpa behövande och använda Civil Kurage trots att man bryter mot lagar och regler tycker jag är hedervärt.
Inlägg #9: Postat: 2005-07-04 18:35:00
steno
Vi fick ingen barnomsorg varken i Vällingby eller Botkyrka kommun utan fick anställa barnflickor som kallades praktikanter. Vi var de enda som känt betalade skatt och arbetsgivaravgifter för dem. Det var svårigheter, skattemyndigheterna hade inte ställts inför problemet
Inlägg #10: Postat: 2005-07-04 18:37:00
steno
För att många sysslar med falsarier är ingen ursäkt att själv göra det. De flesta myglare, förskingrare och brottslingar tycker sig ha en bra ursäkt
Inlägg #11: Postat: 2005-07-04 18:39:00
steno
De som har haft makt länge eller de som aldrig har haft någoy inflytande har allt rymligare samvete
Inlägg #12: Postat: 2005-07-04 18:57:00
Janne B
Steno om 11/ Det är ju detta som är så märkligt....jag hittar inte rätt ord. De som haft makt länge anser sig tydligen stå över de regler de själva skapat, de är en ny adel. /
De utan inflytande anser sig också stå fria från lagen för de har inte varit med och skapat den.. Vad och vilka ska hålla ihop samhället i fortsättningen? / Tack för svar 10. Tänk att det ska var nödvändigt att upprepa en så självklar moralisk princip./
Inlägg #13: Postat: 2005-07-05 09:36:00
AlfVerner
2>"Metalls hjälp till arbetslösa" är inget annat än att berätta att "det lönar sig att vara med i Metall", d v s man gör det för att låsa upp medlemmar till en fullständigt korrumperad och genomrutten fackförening. Om NÅGON organisation tillhör högern, så är det den socialdemokratiska fackföreningen.
Laddar...