Ökar eller minskar brottsligheten?

Inlägg #1: Postat: 2005-07-01 19:06:00
AlfVerner
Ser vi till sexuella brott, så arbetar porrindustrin tillsammans med privata TV-kanaler för att normalisera ett objektifierat förhållningssätt i relationen. Gruppvåldtäkter etc. är sådana tillstånd, som beskrivs i normaliserande termer som "gangbang". Historien rinner som en kompromisslös pråm mot det tillstånd som fanns i Tyskland vid Hitlers maktövertagande.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-01 20:02:00
AlfVerner
Kriminaliteten är den utomparlamentariska kampen om resurserna, ett Darwinistiskt förhållande som i de "högre" samhällskikten tar sig ett allt aggressivare ekonomiskt spel, medan människovärdet går mot ett paket cigaretter och ett brutalare fysiskt våld. Men det är samma våld, samma hänsynslöshet och samma råhet.
Inlägg #3: Postat: 2005-07-03 02:15:00
stålis
Frågan är bara om man kan skylla den ökad sexualbrottsligheten på porren? Parallellt med porrexplosionen har vi haft en trend där man daltar med sociopater och glömmer offren. Vidare så har vi parallellt med ökningen av våldtäkter haft en markant ökning av invandring från pryda, omoderna samhällen i vilka lättklädda kvinnor ses som horor.
Inlägg #4: Postat: 2005-07-03 09:33:00
stålis
Vidare: om det nu finns en parallell mellan utbudet av gangbangs i porr-sammanhang och gruppvåldtäkter, hur förklarar du att samtidigt som gruppsexscener ökat i kabel-tv och att - enligt Brå - antalet gruppvåldtäkter minskat mellan 1991 och -99? Borde det inte vara tvärtom?
Inlägg #5: Postat: 2005-07-03 09:37:00
stålis
Det mest intressanta är dock massmediernas roll i det hela: om gruppvåldtäkterna var vanligare före 1991, varför
skrev man aldrig såvitt jag uppmärksammade om gruppvåldtäkter på 80-talet till skillnad från under de senaste sju åren? Jag tror inte att det beror på censur utan på att de senare faktiskt ökat.
Men jag vill ändå höra andras åsikter och massmediernas egen förklaring.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-06 12:06:00
tomster
AlfVerners kommentarer var rätt tänkvärda. Frågan är dock om vi kommer bli ett nytt nazityskland eller något helt annat? Jag tror inte kopplingen porr-våldtäkter är så stark, däremot tror jag att samhällsklimatet-porr-våldtäkter kanske har med varandra att göra. Fler är desperata, fler mår dåligt, fler har blivit kränkta tidigt och kränker tillbaka. Vi behöver kärlek, allihop! Och sen, återigen, stålis: om gruppvåldtäkterna faktiskt minskat, då faller din tes om invandrarnas roll, eller hur?
Laddar...