Skyll inte piratkopieringen på kunden!

Inlägg #1: Postat: 2005-04-20 08:31:00
Anna Drangel
Bara för att musik råkar vara ett medium som lämpar sig ypperligt för internet, betyder ju inte det att du får se det som din "rättighet" att ladda ner vad du vill.
Sedan finns det självklart en massa "okända" artister som faktiskt tjänar på att finnas på internet. Folk få upp ögonen för deras musik.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-20 08:34:00
Anna Drangel
Tänk om du ger ut en bok och det blir en "hit", men du får inte ett öre för ditt nerlagda arbete, alla laddar ju ner den gratis. Eller du är konstnär och har presterat en ny "skriet-målning". Varenda Svensson har den som affish i sitt hem, men själv har du inte fått ett öre...
Inlägg #3: Postat: 2005-04-20 08:45:00
Anna Drangel
Folk verkar tro att artister tjänar en massa pengar. Sanningen är nog snarare att det stora antalet artister i Sverige INTE tjänar speciellt bra på det. Det är ett fåtal som verkligen slår igenom.___________Jag är övertygad om att det kommer nya lättare betalningssystem på nätet.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-20 08:51:00
Anna Drangel
Jag skulle önska att det fanns ett lätt lättare sätt att köpa låtar på nätet. Men att slänga iväg sitt kontonummer till kreti och pleti för en summa på 10:- per låt känns fortfarande lite osäkert... Det borde finnas en internetbankpool där du kan "hyra in dig" med en mindre summa pengar och använda ett sånt konto för småutgifter. Ungefär som ett kontantkort för musikuttag.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-20 09:32:00
pUs
"Crackar olika datorprogram" ? ;
Inlägg #6: Postat: 2005-04-20 12:45:00
Biff
Anna, tror ingen anser sig ha några rättigheter att ladda hem, det handlar snarare om vad man kan och inte kan göra. Enda "rättigheten" som ger artisterna "rätt" till pengar för sin musik är upphovsrätten, och den är inte värd ett smack på internet. Det även lustigt att det just är det där fåtalet artister och skivbolag som faktiskt tjänar pengar som driver kampen. Dessutom är det mer eller mindre nödvändigt att låtarna är hits innan nån bryr sig om att ladda hem dem.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-20 12:54:00
Jörgen Öhlund
Ursäkta Anna om artikeln var missvisande, men det är definitivt ingen artikel FÖR piratkopiering. Det är snarare en artikel om att konkurrensen med övriga, icke storbolagssignade artisterna, har blivit gigantisk... Folk hittar annan musik, vi behöver inte längre lyssna på i stort sett samma sak. De mindre skivbolagen går bra. Det är i stort sett bara musik som inte håller i längden som enligt mig blir hemladdad
Inlägg #8: Postat: 2005-04-20 13:14:00
Jon Hallqvist
Anna, sicken bakåtsträvare brukar jag själv också vara ibland dock. Att släppa musik på "platta" är en mycket ny företeelse - historiskt sett - och det är kanske inte en vidare välgenomtänkt roll kulturen krypit in i där - max martin nichen liksom - om man betänker nya tekniker internet främst. Låtskrivare kan fortfarande tjäna grova pengar, men då måste de söka sig till andra områden.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-20 13:16:00
Jon Hallqvist
Att tjäna pengar kanske inte bör vara det primära för en konstnär heller, det är inte ett dugg estetiskt med kommers - eller hur! Mozart dog utblottad och försupen, men pondus har han likförbannat. Jag tycker utvecklingen är kul - som musiker själv då - i och med att det inspelade mediumet förlorar mark och spontaniteten vinner mark, så underbart med en improvisations renässans - eller hur!
Inlägg #10: Postat: 2005-04-20 13:18:00
Jon Hallqvist
Leve skapandet, usch för stagnation och inspelad musik hör väl definitivt till stagnation. Fram för fri-forms-musik, levande teatrar och sagoberättandet!
Inlägg #11: Postat: 2005-04-20 19:13:00
Anna Drangel
Jo. Jon... Jag kan hålla med om att det finns något häftigt med "improvisations renässans"! Men jag håller fortfarande kvar vid att en upphovsmans verk måste kunna skyddas på nätet på något sätt. Det är möjligt att många stora konstnärer HAR lidit för att nå till sitt uttryck - inte sagt att de måste lida i fattigdom sedan de gett ut sitt verk.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-22 13:58:00
megaman
Att "cracka" program och spel är absolut en rättighet. Precis som det är en rättighet att få byggaom huset eller mecka med bilen.
Inlägg #13: Postat: 2005-04-26 13:50:00
Jon Hallqvist
Anna du missar tyvärr min poäng, det jag säger är att "yrkesrollen" som en skivproducerande musiker tagit på sig kanske saknar grund på samma sätt som administrativt arbete även mycket akademiskt också. Under vissa förhållanden blir såna "luftjobb" överflödiga. De får helt enkelt söka nya inkomstbringande källor - ändra på sitt yrkesutövande
Laddar...