Förloraren från Nasaret?

Inlägg #1: Postat: 2005-04-04 17:11:00
Unto S
Det är också endast människor som tror på gud hur löjligt det än låter eftersom människan borde vara intelligent. Nu skall vetenskapen testa Heliga Birgittas skalle och se om hon hade någon sjukdom som fick henne att se syner. Spännande! Men som sagt alla har rätt till religion eller till icke religion dvs. ateism. Jag tillhör de senare.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-04 18:22:00
Linda
Ateism är religion. Det finns knappt nån starkare tro än denna.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-04 18:24:00
Sunny
Jag oxå Unto. Men jag hyser stor repekt för de äkta kristna som i det dagliga livet prakiserar detta med att älska sin nästa såsom sig själv.
De är inte många,de är lite svåra att hitta för de är inte högljudda men de finns.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-04 20:54:00
Sunny
Linda: man kan vara en tvivlande o klentrogen ateist oxå?Eller ska man kallla sig agnostiker då?
Inlägg #5: Postat: 2005-04-04 21:42:00
Linda
Hehe, alla dessa ismer.. Agnostiker kan vara öppna för att bli troende när de erkänner att de inte vet om en Gud finns eller inte. Men samtidigt kan de vara oengagerade färglösa personer som inte bryr sig eller ens söker svar.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-04 21:43:00
Linda
En ateist känns mera korkad för mig, för de vet ju oftast bestämt att det inte finns någon Gud, även fast ett sådant ställningstagandet idag är en omöjlighet med tanke på att människan inte är allvetande. Jag vet att de trollar med definitionerna för att det inte ska låta så korkat, men det är ändå mitt intryck. Jag vet också att många vanliga människor som beskriver sig själva som ateister, snabbt ändrar sig i en öppen diskussion, de upptäcker att de är någon typ av agnostiker istället.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-04 21:43:00
Linda
Eller kan en ateist erkänna att Gud existerar men bestämt hävda att de ändå inte "tror" på honom?
Inlägg #8: Postat: 2005-04-04 21:45:00
Linda
Kristna kan komiskt nog då också kallas ateister mot andra religioners "gudar" vilket är logiskt, för de tror inte på dessa "avgudar" och de behöver inte alltid förneka dessa "avgudars" existens, utan de kan tillhöra andevärlden.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-04 22:40:00
Janne B
Skapelsens Krona är ett märkligt väsen.Vi är de enda som medvetet skapar musik, har I Bergman bekräftat i sommar. De enda som bekymrar oss för framtiden och planerar för den. Utför goda gärningar utan någon egennytta, ibland.Vi är de enda som i årtusenden tittat upp i det svindlande Universum och ropat "finns du Gud".Tänk att vi smarta ställer så omöjliga frågor??
Inlägg #10: Postat: 2005-04-04 22:49:00
Janne B
"Långt bortom rymder vida.." vad finns det där bortom.Mänskligheten eviga fråga kom så åter. Mitt i natte
Inlägg #11: Postat: 2005-04-05 22:19:00
Sunny
Linda: Jag brukar hävda min livslånga tes: "Det enda jag säkert vet är att jag ingenting vet."
Jag har hela livet varit en ärlig sökare men tror alltså inte på Gud.Den som påstår sig veta om detta begrepp existerar eller inte anser jag lider av hybris.Den första dödssynden.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-05 22:22:00
Sunny
Unto: Gamla testamentet är ju en samling mytiska sagor. De är väldigt fängslande att läsa. Som barn var jag helt trollbunden av Daniel i Lejongropen,Josef o hans bröder,Sara o Abraham,Joan o Valfisken etc.
Laddar...