|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-09 00:25:00
|
|
Calle Z |
Hjärnsläpp! Givetvis skall det stå.. kvinnornas situation i islam.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-10 13:22:00
|
|
Inger Olsson |
Vi kanske först ska titta på vår egen kulturhistoriska syn på kvinnan och då ÄR att hon sexuellt passiv. Och på detta spelar ännu feministisk teoribildning. Men den uppfattningen finns INTE i Islam. Här är hon ytterst sexuellt aktiv och farlig - "fithna".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-10 23:18:00
|
|
Calle Z |
Inger. Du har helt rätt i det du påpekade. Jag tillstår dock att de är hycklare! De kan jaga upp sig över att svenska kyrkan inte tillåter homo-äktenskap. De kan jaga en livet ur en präst i svenksa kyrkan som är emot kvinnliga präster. Eller som i fallet med pingstpastorn på öland som höll en predikan mot homosexuallitet. Allt detta finns och förespråkas inom islam, i moskér i Sverige. Men då tigs det stilla..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-11 10:12:00
|
|
Inger Olsson |
Jo, Calle Z, visst är granskning av hyckleri viktigt!
Fast jag ser problemen ligga i teologiska system och inte i att människan har en religiositet. Not: ej att jämställa med religion.
Och jag undrar också hur korkade och fega vi är som inte ser till alla barns rättigheter.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-11 10:13:00
|
|
Inger Olsson |
Fast då skulle vi fått börja syna religionerna och vilken människosyn de egentligen representerar? Idag sopar vi dessa dogmatiska förtryckarläror under mattan och kallar det en "privatsak", enär seperationen mellan stat och kyrka blev ett faktum.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-11 10:13:00
|
|
Inger Olsson |
Och t ex en muslimsk flicka ska gå i en av svenska staten finansierad skola och läsa Koranen, sen skickas till Egyptien av modern för omskärelse för att bli en "anständig" människa... Det kallas visst bildning och kultur. Likaså gäller kristna, judiska skolor. Allt för att FOSTRA barnet att inget märka. Kvadda det i sina grundvalar...
|
| |