En "avhoppares" berättelse om Livets Ords skola

Inlägg #1: Postat: 2001-05-11 15:58:00
Frida
Det är allvarliga anklagelser du kommer med. Jag undrar varför varken du eller din mamma har anmält skolan om du anser att de dessutom har brutit mot lagen. Jag tror inte att det finns några fullkomliga människor & skolor. Du se inte vad det var som gjorde att du avstängdes eller vad du menar med att du inte var Guds bästa barn. Hade det gått bättre i en annan skola? Jag tror att många elever som jag själv känner sig väldigt främmande till din bild. Håller dina systrar med?
Inlägg #2: Postat: 2001-05-11 16:09:00
Fredrik Vargas Friberg
Det är bara att hoppas att detta är en sann historia, och att denna Frida är den person hon utger sig för att vara, och inte i syfte här för att förlöjliga Livets ord. Men om William har rätt...så är jag orolig, för de människor som utsätts för sådan fanatism, att man ska förneka sanningen av jordens betydligt äldre historia.
Ord är ord, papper är papper, men sanning är sanning.
Kämpa på William.

Fredrik
Inlägg #3: Postat: 2001-05-11 18:14:00
Lars Berntsson
En stor seger för tryck- och yttrandefriheten.
Tack för din frimodighet!
Inlägg #4: Postat: 2001-05-12 01:02:00
Daniel Fransson
Mycket belysande! Det här säger en hel del om vad det är barnen utsätts för vid dessa sekters skolor - någonting som snarast kan beskrivas som hjärntvätt. Slutsatsen är självklar: Dra genast in samtliga bidrag som utgår till dessa fundamentalistiska extremgrupper.
Inlägg #5: Postat: 2001-05-12 18:10:00
Carina Jarlsbonde
Bra att du berättar din historia.
Men det är inte bara i Livets Ords skola denna utfrysning förekommer, utan också i församlingen. Du har kallats varg. Vi kvinnor som är förkunnare kallades "Isebel" och "häxor". Det är dessutom olagligt för en skola som uppbär bidrag att inte vara öppen för alla elever. Om någon är rökare eller ifrågasätter det lärarna säger gör det inte mindre olagligt.
Inlägg #6: Postat: 2001-05-12 18:55:00
Otto Cornels
Jag citerar Fredrik Fribergs svar till William. "Ord är ord, papper är papper, men sanning är sanning."

Jag har själv gått några år på Livets Ords skola och känner inte igen mig i det William skildrar. Otaliga besök hos rektorn, rykte som "mycket störande elev" samt frontperson vad gäller motsägningar i min årskurs borde jag ha något att jämföra med.

Läs detta för vad det är, en enskild elevs version...En berättelse.

- Otto Cornels

ps. jag kanske skriver en egen nån dag ; .ds
Inlägg #7: Postat: 2001-05-14 13:53:00
Candiru
Bra skrivet, bra att någon vågar tala ut om livets ord.
Inlägg #8: Postat: 2001-05-14 19:03:00
Larsa Rännar
Härligt att du berättar om din upplevelse. Jag tycker inte att vi skall ha ideologiska eller kristna skolor i Sverige. Däremot är det OK med olika pedagogiska förhållningssätt.
Inlägg #9: Postat: 2001-05-17 12:38:00
Lia
Eh, jag tror att jag läst denna artikel förut. Desperat försök att bli månadens mest lästa på ett fuskande sätt?
Inlägg #10: Postat: 2001-05-17 17:18:00
Sara Bergström
Är du kristen? undrar jag?
Livets Ord är inte alls som du säger
jag har själv gått bibelskolan
där. Om man älskar Gud såvet man
att det är rätt. Fråga Gud annars
så ska vi se vad han svarar....
Inlägg #11: Postat: 2001-05-18 12:23:00
Cecilia
William, bara för att du anser att det är så, så betyder det inte att det är så.
Inlägg #12: Postat: 2001-05-19 16:54:00
Joakim
Att idioter som Livets Ord över huvud taget får starta skolor i detta land är för mig helt ofattbart. Speciellt med deras osannolikt inskränkta och taotalt förvirrade världsbild. Vad blir nästa steg? Att "En Ding Ding Värld" får starta en skola där man på fullt allvar lär små barn att renar kan flyga, att det bor små gröna män i din gräsmatta, mm???
Inlägg #13: Postat: 2001-05-20 12:53:00
suz
religion ska vara förlåtande,helande,hjälpande,,men där religion finns så finns det mycket våld,nää jag tror inte på någon religion, önskar ibland att jag kunde för det skulle vara en tröst i svåra stunder, tack för en bra upplysande text med självupplevelse
Inlägg #14: Postat: 2001-05-22 23:59:00
ida
Det är så man inte riktigt vet vad man ska säga. Vet du vad du pratar om? Skapelse teori och evulotionsteori... båda 2 är ju teorier så vad spelar det för roll om den är vetenskaplig eller inte. Jag beundrar de som har en tro, och bara för att allt inte går att förklara med ord idag, så kommer man nog att kunna göra det någon dag, eller hur. Hoppas för din egen skull att du blir av med all bitterhet. Kan bli svårt att utvecklas och mogna annars.
Inlägg #15: Postat: 2001-05-23 00:24:00
Stefan Holmer
Sådana här skolor bör inte kunna startas, åtminstone inte för grundskolan. Barn som går i grundskolan är som du säger alldeles för lätt påverkade, och kan därför inte själva bestämma vad de vill tro eller ej.

Bra skrivet!

Besök gärna elakpistol på: Länk: torto.mine.nu

Där finns det lite roligare artiklar...
Inlägg #16: Postat: 2001-05-25 15:57:00
David
Hej William!
Mycket bra inlägg måste jag säga!
men vad tycker dina systrar och framför allt din mor om detta? ;
Inlägg #17: Postat: 2001-06-03 19:30:00
Richard
William..Vi känner varandra litegrann och du vet att jag inte har något emot dig.
Men det du inte nämner i din artikel är att du för det första inte är kristen rätta mig om jag har fel,du har tidigare ertappats och anmälds för div. olika brottsliga gärningar vilka vet du själv..., du var när du var yngre en mkt stökig och bråkig person-vilket du inte kan anklaga LO för att vara en särart att upptäcka-det skulle vilken skola som helst till slut nog antagligen erfara. läs vidare del2!
Inlägg #18: Postat: 2001-06-06 12:50:00
FreakyBullseye
Uppskattar din beskrivning. Det var modigt gjort att sticka ut bland mängden. Livets Ord låter ju som ett skämt. Va gott att för en gång skull att en kristen gått ur. Själv är jag ateist.
Laddar...