|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-20 00:41:00
|
|
Lady Ziggy |
Du verkar inte veta särskilt mycket om beroende och missbruk. Och vi har uppenbarligen helt olika åsikter om etik och djurrätt. Så här finns inte ens en plattform för diskussion.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-20 02:23:00
|
|
Porthos K |
Vad jag verkar veta eller inte kan jag inte uttala mig om, men ett par saker undrar jag ändå: Beror inte fysiskt kokainberoende på en kronisk inhibition av Na-beroende dopaminåterupptagskanaler? Beror inte fysiskt beroende av cannabis på påverkan på CB1 receptorer i CNS? Om så; är inte dessa exempel på ganska biologiska fenomen?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-20 02:28:00
|
|
Porthos K |
Vidare: Om en diskussion är helt utesluten i de fall man inte har samma åsikter, vad tjänar en diskussion då för syften? Hur kan det då över huvud taget komma sig att folk har olika åsikter? Om de inte sitter i generna måste någon vid något tillfälle ha försökt diskutera med någon annan som inte tyckte likadant.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-20 02:34:00
|
|
Porthos K |
Slutligen: Om beroende verkligen bara är psykiskt, hur kan det uppkomma? Alkohol, opiater, cannabinoider, osv. är inte psykiska fenomen, de är kemiska ämnen som genom biologiska processer har psykiska effekter. Förutsatt att man inte tror att ruset som ärbiologiskt betingat från t.ex. amfetamin är helt utan betydelse för beroendet är den enda logiska slutsatsen att biologi är betydande även där. Du verkar inte veta särskilt mycket om beroende.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-20 14:41:00
|
|
Lady Ziggy |
Vi har hamnat mitt i en variant av den klassiska hönan och ägget-problematiken. Och jag har en annan uppfattning än du. Jag har aldrig sagt att själva beroendet inte uppkommer genom en kemisk process. Vad jag sagt är att orsaken till ett återkommande användande - och senare beroende - är psykosocial. Märker att du är helt inne på den biologiska sidan och inte vill ta till dig mina argument. Varför tala för döva öron?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-20 15:23:00
|
|
Lady Ziggy |
För att ta det igen... Hur kan man fortsätta försvara det biologistiska resonemanget när en sån överväldigande majoritet av alla alkoholister i tillfrisknande fått hjälp genom psykosociala metoder som Kyrkan och AA? Empirismen talar emot alla dina saxade citat ur kurslitteraturen!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-20 21:31:00
|
|
Porthos K |
Egentligen talar vi inte riktigt kring varandra - jag förstår precis vad du menar. Jag är mycket medveten om att det finns psykosociala faktorer i beroende. Det du måste förstå är att jag inte talar om dem; jag talar om det fysiska beroendet. Mitt saxande beskriver nämligen inte hur beroendet uppkommer utan hur det består.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-20 21:38:00
|
|
Porthos K |
Du däremot utesluter helt biologiska faktorer i beroende - något som är lika enfaldigt som att utesluta psykosociala dito. Att de finns är ett obestridligt faktum, ett som få forskare från någon sida bestrider.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-20 21:43:00
|
|
Porthos K |
Lika lite bestrider jag att AA och andra religiösa metoder uppvisar bättre resultat än farmaka i rehabilteringen av beroende men återigen anser jag inte heller att det ena utesluter det andra. Dessa metoder är nämligen inte tillräckliga, mer måste till. Slutligen är jag också medveten om att farmaka inte uppvisar särskillt bra resultat, men man har å andra sidan inte forskat på dylika särskillt länge heller. När man inte vet tillräckligt är det naturliga att forska mer, något du vill förbjuda.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-21 11:14:00
|
|
Anna Drangel |
Porthos: SKulle gärna vilja att du förklarade fenomenet placeboeffekt. Vad är det exakt som skapar detta fenomen fysiskt?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-22 00:23:00
|
|
Porthos K |
Den fysiska förutsättningen för en placeboeffekt är stimulering av my-opiatreceptorer i CNS. Naturligt sker detta genom enkefalin- eller endorfinfrisättning. Diverse droger gör samma sak. Naxolon blockerar receptorn och därigenom placeboeffekten. Effekten i sig varierar, men kan vara t.ex. en blockering av ascenderande smärtbanor i ryggmärgen.
|
| |