|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-17 18:08:00
|
|
Lady Ziggy |
Jag har inte sett ett enda inlägg här på sourze där någon skulle påstå något sådant! Problemet är att många utesluter våldtäkt pga kvinnans agerande och det är dessa farliga värderingar, som sätter rättssäkerheten ur spel, som vi feminister och moderna män reagerar på. Så länge folk talar i termer av "skylla sig själv", "full och dum groupie" osv kommer den här tjejen aldrig få en rättvis prövning. Oavsett om det var våldtäkt eller ej.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-17 18:09:00
|
|
Lady Ziggy |
OCH, jag vill poängtera, att det gäller inte bara just den här tjejen utan alla kvinnor! Alltså har vi ett samhällsproblem och inte en enskild företeelse.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-17 19:53:00
|
|
pUs |
Jag har inte sett någon utesluta en våldtäkt. Har du? Däremot har jag sett att väldigt många tycka att vi ska vänta med att konstatera vad som hänt tills vi har fler källor än Aftonbladet att använda oss av.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-17 20:00:00
|
|
Biff |
Ziggy, jag säger som pUs. Dessutom blandar du ihop rättssäkerhet och skvallerpress.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-17 20:59:00
|
|
Inger Olsson |
Nej du, lady Ziggy, att någon pratar om att "kvinnan får skylla sig själv"-syndromet får stå för dig och dina jämlikar. Vi andra ser på frågan ur ett demokratiskt perspektiv. Är det pöbellynschstämningar du vill ha utifrån förutfattade meningar kring "könsmaktsordningen"? Utöver det kan man notera vilken fruktansvärd okunnighet feministdebattörer besitter ang. rättssäkerhet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-17 22:59:00
|
|
Nähädu |
"det är dessa farliga värderingar, som sätter rättssäkerheten ur spel, som vi feminister och moderna män reagerar på."... Herregud vilket gallimatias. Med sådana feministdebattörer som Lady Z behöver de inga motståndare.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-18 05:45:00
|
|
ufpopen |
Jag hörde en säga att det är hänsynslöst av en kvinna att vara berusad och följa med ett gäng killar till deras hotellrum för det sätter killarna i en fruktansvärd situation. Jag antar att lynchmobben härinne håller med. Och Inger, experten härinne. Finns kunskapsbristen bara hos de feministiska debattöerna? Var god bevisa.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-18 10:28:00
|
|
Thomas L. Aabo |
ufpopen, "bevisat" har du redan gjort genom din artikel och dina kommentarer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-18 12:20:00
|
|
pUs |
ufpopen; Jag håller definitivt inte med om att det är "hänsynslöst" av kvinnan enligt din beskrivning. Utgå inte ifrån att alla som inte håller med dig till punkt och pricka besitter en sån där idiotinställning. Det är bara fånigt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-18 15:14:00
|
|
Biff |
ufpopen, den första meningen som du skriver i kommentaren kan tolkas på olika sätt. Antingen är kvinnan hänsynslös för att hon inte vill ha sex och därmed låter mannen kämpa mot sin kåthet. Eller så är kvinnan hänsynslös då hon genom att onykter tacka ja till sex "medvetet" sätter sig i en styrande position, eftersom hon uppenbarligen enkelt kan hänga ut mannen i media genom att anmäla en våldtäkt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-18 15:14:00
|
|
Biff |
Det som är upprörande med den sista tolkningen är att en kvinna använder sin sexualitet som ett maktmedel och inte för sin egen direkta njutning. Ett scenario som inom litteratur väckt känslor sedan hur länge som helst. Man ska inte utnyttja någons svaghet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-19 14:00:00
|
|
ufpopen |
Thomas: Definitivt inte. Jag kan lätt och ledigt säga att okunskapen och argumentationsförmågan är förbluffande infantil. Och jag kan dessutom ge exempel på det.
pUs: Jag har aldrig påstått att någon är idiot.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-19 14:02:00
|
|
ufpopen |
Thomas: Jag glömde ... antifeministerna... det var dem jag menade...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-19 14:06:00
|
|
ufpopen |
Biff: Med litteratur tror jag du menar skilt ifrån verkligheten. Eller, är du själv en litterär person? :-D Den som inte kan kontrollera sin sexualitet och blir "offer" för andras vilja till sexuellt uttryck, brukar vi spärra in. För det är typiskt den som sen också våldför sig på kvinnor, barn och män, beroende på vad de tänder på.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-19 14:48:00
|
|
Biff |
Ufpopen, med litteratur menar jag det som skrevs under den grekiska antiken och det som skrivs i Sourze och Aftonbladet. Sexualiteten kan ingen kontrollera, den utgör en grundläggande del av självet. Är man kåt så vill man ha sex, så enkelt är det. Jag förstår dock inte vad det har med min kommentar att göra.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-20 07:46:00
|
|
ufpopen |
Biff:jag utgår ifrån den radiodebatt jag hörde och som jag byggde artikeln på. I artikeln reagerade jag på just detta uttalande ifrån Stiig Malm om att följa med ishockeyspelare till deras rum. Det är tydligen vanligt här att man struntar att läsa artiklarna och ger sig in i kommentarerna direkt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-20 15:07:00
|
|
Biff |
Hmm... nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter. Du har hört ett radioprogram där någon har gjort ett uttalande som du antar att "lynchmobben" på Sourze håller med om? Det verkar mest som du är upprörd och vill ha någon att avreagera dig på, och därför skapar du inbillade fiender. Men för att göra en sannolikhetsbedömning, tror du på fullt allvar att idrottsledaren menade det han sa på det sätt som du tolkade honom?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-20 17:33:00
|
|
Shakti |
Biff: lyssna på programmet, det fanns inte så stort utrymme för misstolkningar. Men jag tror han hette Ingvar Malm, inte Stig...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-20 17:37:00
|
|
Shakti |
Biff: Det är djupt oroande att du påstår att sexualitet inte går att kontrollera. Jag hoppas att du åtminstone lyckats vid något tillfälle.
|
| |