Jag tror jag ska bli feminist

Inlägg #1: Postat: 2005-02-17 16:08:00
Jurjax
Kvinnan måste inse att mannen är lika låst i sin könsroll som kvinnan är i sin. Att bara arbeta för att förändra det stereotypt kvinnliga eller för den delen det sterotypt manliga och därmed göra det till något slags krig mellan könen, som i alla feministksa debatter på sourze urartar i, motverkar ju bara syftet att sträva mot ett jämlikt samhälle.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-17 16:12:00
Jurjax
Jag blir lika irriterad på kvinnor, så kallade feminister, som schabloniserar mannen som någon som utnyttjar alla lägen att få ligga med kvinna lika mycket som feminister blir förbannade över att bli utmålade som näpna små flickor som måste tas om hand. Feminismen som provokativ rörelse börjar tjäna ut sin roll och framstår mer och mer som en kvinnlig motsvarighet till någon slags trångsynt mansklubb eller ordern. Dags för lite ekvivalism nu kanske?
Inlägg #3: Postat: 2005-02-17 21:01:00
Biff
För att en vettig debatt ska kunna föras måste man bestämma huruvida könsroller finns i större mening än ett ord med en mystisk och diffus anknytning till nån okänd sida av människans inre. Eftersom jag är låst i manliga könsroller, och könsroller är definierade utifrån skillnader mellan manlighet och kvinnlighet, som i sin tur är definierade av icke-kvinnlighet resp. icke-manlighet, är jag inte säker på hur buren jag befinner mig i ser ut. Däremot vet jag att jag inte är inlåst i kvinnlighet!
Laddar...