Justice by fame?

Inlägg #1: Postat: 2005-01-28 11:21:00
Michael Lundahl
Nej, faktiskt inte. Hellre ingen än en... därför att vi får ett rättsystem som är orättvist och inkonsekvent. Detta kommer i sin tur att skada andra brottsoffer. Dessutom sänker det förtroendet för rättsväsendet som gör att färre respekterar det vilket gör att fler brott begås. Allt som allt blir det ett pyramidspel... du hjälper en... men du stjälper 10... som sedan i sin tur måste ha extra hjälp... sedan har du 100 som behöver hjälp... 1000... och fler.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-28 11:23:00
Michael Lundahl
Vad gäller straffen så tycker jag att 0 år... som 99 eller mer får för de sexbrott de begått är väldigt mycket mer ormligt än 8 månader. Men vad som folk förtjänar - och vad vi har utdöma enligt ett civiliserat rättsystem - det är två helt skilda saker. Alternativet är ett godtyckligt och osammanhängade system som delar ut straff hej vilt och som orsakar betydligt mer skada än vad som sker idag.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-28 11:24:00
Michael Lundahl
Dessutom hade den här 13-åringen kanske inte mått så förbannat illa om det inte vore för mediahysterin som - bara för att sälja lösnummer - gärna gör henne till ännu större offer.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-28 12:30:00
Anna Li
Ehh, nej det är klart. De flesta 13-åriga småflickor brukar må bra av att bli ofrivilligt påsatta av flera män. Det är säkert massmedias fel att hon mår dåligt.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-28 12:35:00
Anna Li
Det vore så oerhört intressant i teorin att se hur du skulle reagera när din 13-åriga dotter kommer hemraglande och har varit med om samma sak. Hur du skulle tänka när du läste den här artikeln om x-antal år. Och om du skulle tycka att det var okej att hon inte fick hjälp för att det är så många andra som inte får det. Men jag hoppas för din och din presumtiva dotters skull att ni slipper uppleva det.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-28 12:47:00
Michael Lundahl
Svar 4: Svart-vitt tänkade i sin renaste form. Eftersom jag menar att media kan ha bidragit till 13-åringens dåliga tillstånd så menar jag ju såklart enigt Anna Lis lysande logik att det *enbart ar media som fått henne att må dåligt och att de som hade sex med henne inte har något med det hela att göra. Oh ja, det menar jag säkert. Anna Li skrev ju det så då måste det vara så.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-28 12:48:00
Michael Lundahl
Sarkasm åsido: Svar 4 har noll och inget med vad jag tycker att göra. Det är ett nonsens-svar från din sida Anna.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-28 12:52:00
Michael Lundahl
Svar 5: Det är just mina nära och kära jag tänker på när jag skriver sådana här artiklar. Om de någongång blir tvungna att gå igenom en rättsprocess som målägande så vill jag definitivt inte att de skall ha fått inpräntat i skallen att "Friande dom Vi skiter i dig, du får skylla dig själv". Det räcker med att någon idiot stuckit kniven i dem, de behöver definitivt inte någon mediakåt hönshjärna till debattör som vrider om den också.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-28 13:05:00
Michael Lundahl
Förbättreing av rättsväsendte skall givetvis alltid eftersträvas. Men den idiotiska debatten som följer i kölvattnet av fall som detta är inte förbättring. Det är i mitt tycket en rejäl *försämring*. För mina tösers skull kämpar jag emot försämringen och för en uppstädning av debatten så att den istället kan leda till förbättringar.
Inlägg #10: Postat: 2005-01-28 13:05:00
Michael Lundahl
tycket tycke
Inlägg #11: Postat: 2005-01-28 14:11:00
Arne
Jag ser absolut inga problem i att denna flickan får ekonomiskt stöd för en ny rättegång av andra medmänniskor. Snarare en katastrof om de måste avstå från att överklaga pga ekonomiska skäl. Om högsta domen anser att de ändå var skyldiga och de döms hårt igen, då har det varit rätt att överklaga för att få rättvisa skippad. Detta kan hjälpa andra i liknande processer.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-28 14:12:00
Arne
Michael, därför tycker jag din artikel är smaklös och korkad.
Inlägg #13: Postat: 2005-01-28 14:21:00
Michael Lundahl
Arne: Vi har som sagt ca 10 000 anälda sebrott per år. Det betyder att idag anmäls i genomsnitt ca 30 fall. Att skriva om vart och ett av dem skulle ta upp en hel tidning bara det. Alltså kommer maninte att göra det utan tidningarna väljer själva. Och de som får uppmärksamheten, de kommer att få hjälpen. Vad hände med lika för alla? Och varför skall någon som arbetar för ett vinstdrivande bolag med aktieägarnas intresse som grundpelare för verksamheten få välja detta?
Inlägg #14: Postat: 2005-01-28 14:23:00
Michael Lundahl
Och då har vi inte ens börjat fundera på alla andra av de över miljonen brott som begår i det här landet varje år. Varför skänker ingen pengar till de brottsoffren? Dessutom, som jag sade tidigare: detta är pyramidspel... du hjälper en... men du stjälper för 10. Vem hjälper dessa 10? Och när man hjälpt dem, vem hjälper de 100 som följer? Och så vidare...
Laddar...