Inlägg #1: Postat: 2005-01-16 08:19:00
|
Peter Andersson |
Det skulle vara intressant att få veta om det finns någon eller några organisationer för folk som frivilligt lever i celibat, alltså organisationer utan religiösa förtecken och/eller agendor. Någon som vet?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-16 09:17:00
|
Peter Andersson |
För övrigt är det ju som du själv indirekt konstaterar så att själva begreppen oskuld och/eller celibat tyvärr för många människor är behäftade med negativa associationer som automatiskt leder till ett ifrågasättande subpsykiskt naturligtvis även av de egna livsstilssvalen. Kanske behövs det en eller flera nya termer av den intellekto-populära och politiskt korrekta typen för att frågan skall kunna diskuteras i mer neutral form. Vad sägs till exempel om ”Koherent socioaktiv genusneutralitet”?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-16 11:32:00
|
Mysan |
Det var den bästa kommentaren idag.Detär inte alls säkert att många har ett sk sexliv ens i dagens läge .
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-16 13:42:00
|
Robert W |
Peter Andersson: Vissa grenar inom transhumanismen, åtminstone den jag företräder, leker med drömmen om att via cybernetik göra mänskligheten oberoende av sexualitet och allt det medför. När alla delar på kroppen kan bytas ut mot reservdelar behöver vi inte dö och föda barn längre.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-16 14:56:00
|
Peter Andersson |
Vid närmare eftertanke så är nog deltermen ”socioaktiv” alltför uteslutande beträffande de som inte heller går på krogen eller träffas ute bara för ha trevligt. Finns ju numera många som har huvuddelen av sitt sociala umgänge via internet. Så kallade e-sociala. Föreslår därför istället termen ”Autokoherent socioplastisk genusneutralitet” för perioder av självvalt celibat.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-16 15:00:00
|
Peter Andersson |
Robert W: Jag har bara en vag uppfattning om vad transhumanismen står för, har bara kommit i kontakt med begreppet ibland i förbifarten på engelska sajter. Har du någon länk till någon bra sida på svenska?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-16 15:58:00
|
Robert W |
Nix, jag har också bara hört begreppet i förbifarten. Men i princip handlar det om att bejaka utveckling som leder oss bortanför det som är människans begränsade biologi. Att det är okej att förbättra våra kroppar via biokemi, cybernetik och att slutligen föreviga och ladda upp vårt medvetande till en dator. Kevin Warwick är ett exempel på en transhumanist. Kolla på www.transhumanism.org till exempel.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-16 15:59:00
|
Robert W |
Jag är inte säker på att jag uppfattat begreppet rätt, men när jag hörde begreppet första gången så kände jag en viss samklang med funderingar jag haft sedan tidigare.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-17 10:01:00
|
tomster |
Jag vill bara flika in att påståenden såsom att sex är vår tids mest överskattade fritidsysselsättning inte riktigt tillför något för det saknar nåt vitalt för att bli ett påstående som tillför något: "Tycker jag". Alltså, problemet är inte att en del tycker att sex är bäst och att en del tycker att det är överskattat utan att BÄGGE grupperna anser att deras världsbild stämmer.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-17 10:03:00
|
tomster |
Enda anledningen till att Peter skriver så, att han inte inkluderar det självklara "för mig är det överskattat" är ju för att ingen annan gör det. Vi beskriver alla världen enbart utifrån oss själva och kräver att alla andra ska ha samma värderingar / åsikter / njutningspreferenser osv osv osv.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-17 10:04:00
|
tomster |
Om Peter hela sitt liv fått höra "Sex, värt att prova, kan bli centralt i ditt liv men å andra sidan kanske inte, det beror på" istället för en massa dravel som predisponerat honom att tro att allt är likadant för alla människor... så skulle inte Peter ha det problem han har idag han upplever sig dömd och onormal och dömer därför andra och artikelförfattarinnan skulle också coola ner sig lite.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-17 10:06:00
|
tomster |
Sen framställs det som något negativt att världen genomgått denna förändring från att leva för att få ett bra efterliv dvs leva ett liv efter godtyckliga, ej verifierbara regler skriva av en ej verifierbar gudom för att få chansen om allt är sant att leva gott nästa gång till att leva för njutning i verkligheten i nuet. Är inte det märkligt?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-17 13:27:00
|
bubblan |
uhm... typ det tomster sa. Och så lägger jag gärna till ett filmcitat, halvt om halvt allvarligt menat, riktat mot Peter: "Thats because youre not doing it right!". Ok skämt åsido. Alla behöver inte tycka om sex. Men att generalisera bort det på det där sättet är snudd på förkastligt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-17 18:38:00
|
Peter Andersson |
Får väl tacka för era tillägg till debatten men, som jag uppfattar det *ler*, antyder/tillskriver ni mig två åsikter som jag inte har. Dels att en teokratisk livsstil med efterlivet som övergripande mål på något sätt skulle vara bättre än sex som statsreligion jag anser att alla ”statsreligioner”, inklusive ateism, är lika dåliga, dels att jag försöker pådyvla mina generaliseringar här som allmängiltiga och absoluta sanningar.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-17 18:38:00
|
Peter Andersson |
Det första man som tänkande människa bör ifrågasätta är om så kallade normaliteter över huvudtaget existerar, varför sådana definieras och/eller om de verkligen är nödvändiga. Historiskt sett är det ju dock så att av sociala skäl pendlar utvecklingen mellan ett gående mot uniformitet och, när detta får utvecklingen att slå i taket, ett mer fragmentiserat sökande efter nya normer. I den globalisering som kännetecknar de senaste 50 åren har ”sexreligion” blivit en nämnare.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-17 18:41:00
|
Peter Andersson |
Tomster: För övrigt finns den reservation som du efterlyser i form av "för mig" eller dylikt faktiskt redan inbakad i ordet "nog" redan i den allra första meningen. :-
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-04-26 20:31:00
|
Fredrik Lindholm |
...sade han och bläddrade förstrött i sin lilla svarta adressbok.
|
|