Klarar Persson inte av ansvar?

Inlägg #1: Postat: 2005-01-12 22:22:00
Uno Hansson
Det där att chefen alltid skall ta ansvar ifall det är underlydande som gör fel, är bara trams, tycker jag.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-12 22:46:00
Uno Hansson
Det egentliga "felet" var väl att ingen inom UD eller regeringskansliet, hade läst in sig på vad som kan hända ute i världen, där svenska medborgare är inblandade.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-13 10:19:00
Uno Hansson
Citat: "... I vissa fall beror det på brist på ledarskap inom enheten men det är inget man kan lasta högsta chefen för..." Länk: gp.se
Inlägg #4: Postat: 2005-01-13 10:28:00
Johannes Jakobsson
Chefen tillsätts väl ändå för att vara den som tar ansvar när det kör ihop sig? I alla fall så upplever jag att det är så i näringslivet, och så borde det även vara i politiken. Dessutom är väl anställda inte några som man bara gör till syndabockar så fort det riktas kritik. Persson har i egenskap av stadsminister det övergripande ansvaret för att saker ska fungera. Ett ansvar som jag menar att han inte levt upp till i det här fallet.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-13 11:06:00
Jan E
Perssons misstag är att han föregriper den kommande granskningen genom att skylla på UD:s tjänstemän. Och han gör det för att själv framstå i en bättre dager. Han tar dock en stor risk eftersom granskningen kan resultera i att det kan finnas en godtagbar förklaring till UD:s agerande. Ingen vet ännu.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-13 11:10:00
Uno Hansson
Jag är numera pensionär och har också upplevet arbetslivet, och är det är vanligt att chefen tonar ner medarbetarnas misstag. Men det finns ju ingenting som säger att det måste vara på det sättet. Däremot är det väldigt tramsigt att skuldbelägga någon bara för att man tvunget vill ha en syndabock. forts...
Inlägg #7: Postat: 2005-01-13 11:11:00
Uno Hansson
... forts. Varför måste det finnas någon individ som syndabock? Det är väl mycket bättre att undersöka vad som har gått fel, och försöka se till att det inte upprepas. Det är väl inget fotbollslag så att någon nödvändigtvis måste kickas?
Inlägg #8: Postat: 2005-01-13 11:19:00
Uno Hansson
Jag tycker i varje fall att det är intressant att Persson bryter gamla tabun om att smussla undan organisationernas interna felgrepp från offentligheten. Varför skall kändisar t.ex. hängas ut men inte andra? Felet är naturligtvis att kändisar granskas in absurdum.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-13 11:23:00
Uno Hansson
Människor som människor, antingen de heter Göran Person eller om de har för offentligheten anonyma faxmottagaruppdrag.
Inlägg #10: Postat: 2005-01-13 11:53:00
Michael Lundahl
JJ: De som klantar sig skall ta ansvar för att de har gjort fel och inte bara skyffla gödslet uppåt.
Inlägg #11: Postat: 2005-01-13 18:08:00
Peter Andersson
Uno: I svar nr 7 är du på väg att besvara din egen frågeställning från svar 1. En chef kan naturligtvis inte vara ansvarig för enskilda medarbetares individiella misstag. Däremot är - och skall han/hon vara - ansvarig för att organisationen neutraliserar sådana misstag och ändå fungerar optimalt.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-13 20:42:00
colin
Göran Persson måste ha varit en av de få människor i Sverige som inte insåg att det var en katastrof redan första dagen.Han är tydligen beroende av fax från UD för att kunna förstå vad som hänt.Ändå så sa han att han hade tittat lite på sattelitkanaler.Förstår han inte engelska?.
Inlägg #13: Postat: 2005-01-13 21:58:00
Uno Hansson
Svar 11. Chefen bör naturligtvis se till att organisationen kvalitetssäkrade strukturer och rutiner. Men verkställandet är väl inte GP:s uppgift när det gäller UD. UD är gissningsvis ganska så rigid.
Hur ofta behöver UD reagera snabbt och handgripligt under en långhelg?
Laddar...