Feminism ingen extrem ideologi

Inlägg #1: Postat: 2005-01-11 08:57:00
Nartin
Denna artikel är en av de mest avståndstagande från mediafeministerna som jag sett, och det är ju hedersamt, men din definition på feminism ser jag själv inte som så enkel som ordboksdefinitionen.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-11 08:59:00
Nartin
feministerna har själva definierat vad som är "makt" och vad som är eftersträvansvärt, och blundar ofta för andra maktförhållanden än de där kvinnor har makten. Vidare är jag tveksam till vilken nytta en allmän könsuppdelning av samhället ger, mer än att skapa söndring.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-11 09:01:00
Nartin
Vem har t.ex störst möjlighet att bli företagsledare? En pojke från Rosengård eller en flicka från en välbärgad stockholmsförort? Är feminismens analys av maktobalansen verkligen den enda sanna definitionen på vad som bör rättas till för att få ett jämställt och jämlikt samhälle?
Inlägg #4: Postat: 2005-01-11 10:30:00
Nartin
skrev fel i svar 2: byt ut "kvinnor" mot "män", tror jag. andemeningen är iallafall: feminster påstår sig kämpa för jämställdhet, men blundar för förtryckta män, eftersom man redan definierat alla män som "mäktiga".
Inlägg #5: Postat: 2005-01-11 12:31:00
Friskytten
Svar 0 "Uppmaningen "alla män måste ta ansvar", uppfattas som ett antagande att INGEN man idag tar ansvar." Och det antagandet är givetvis så fel som det kan bli, men ändå tillåts det att politiker och journalister mal på i den stilen. Anta att 10 kolumnister och 25 politiker år efter år hävdade att "Alla judar måste ta ansvar". Hur trevligt och bra skulle det vara?
Laddar...