Inlägg #1: Postat: 2004-12-21 12:37:00
|
SpliffStar |
Stefan_B: Vet inte var du hittade citatet du visar, men ok. Det artikeln handlar om är inte orsakerna till att folk drogar, utan visar på en av de starkt bidragande orsakerna till att folk går vidare i sitt bruk. Och denna orsak är gemensam för alla som använder illegala droger.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-21 14:20:00
|
Stefan_B |
svar 1: Sista stycket, tredje till fjärde raden. Att jag alls tar upp det beror naturligtvis på att du i slutet av artikeln faktiskt förespråkar en legalisering av vissa? droger. Jag förnekar inte att den repressiva narkotikalagstiftningen kan ha den effekt som du beskriver, frågan är väl dock om legalisering är rätt lösning. Möjligen kan man kanske kritisera dig för att vara lite ensidig, men det är inget jag hänger upp mig på...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-21 15:02:00
|
SpliffStar |
Aha! Jag syftade egentligen på att folk använder droger "i vilket fall som helst" även om det är illegalt, inte "hur som helst" som i "godtyckligt". Jag vet inte heller om legalisering är rätt väg, men jag kan inte se några direkta nackdelar med det. forts...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-21 15:02:00
|
SpliffStar |
forts... Jag tror ärligt talat inte att antalet droganvändare skulle stiga markant. De som vill använda droger gör det redan! Däremot skulle man kanske kunna rädda många från att gå den långa, hårda vägen till död genom överdos och jag tycker det är värt att försöka! Fakta: Sverige och Norge har flest antal heroinister -ellt sett i hela Europa, vi har också den mest restriktiva narkotikapolitiken - sammanträffande?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-22 12:47:00
|
Stefan_B |
svar 3: Heh, jag misstolkade dig faktiskt inte. Jag läste det som "i vilket fall som helst" och inte som "hur som helst"godtyckligt :
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-22 12:52:00
|
Stefan_B |
svar 4: Mmm, jag vet inte jag. Om det är något som ändå känns klarlagt så är det ju att antalet brukare skulle öka om de aktuella drogerna legaliserades. F.ö. är jag tveksam till att ditt "sammanträffande" är så mycket värt. Jämför man t.ex. alkoholproblem i Sverige och andra länder så finns det även där en skillnad, som har varit påtaglig länge. Där handlar det om bl.a. vanor.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-09 21:15:00
|
JSK |
Stefan_B skrev: "Om det är något som ändå känns klarlagt så är det ju att antalet brukare skulle öka" Inte ens det är klarlagt. Det finns en ganska färsk studie som visar att lagar har ingen eller nästan ingen inverkan på konsumtionen. Det är våra attityder till drogerna som styr konsumtionen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-09 21:19:00
|
JSK |
Det flesta skulle inte använda knark även om det vore lagligt och såldes billigt på Lidl. De som vill testa gör det redan idag med totalförbud och under hot om hårda straff. Speciellt okänsliga för lagar är de problematiska missbrukarna. Deras situation förvärras bara med dagens politik. Utslagning och kriminalitet beror nästan uteslutande av politiken - inte preparaten i sig.
|
|