|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-17 14:29:00
|
|
Unto S |
Vad vi behöver är att vi slopar individualismen för förmån till kollektivet. I kollektivet har människorna bättre humanistisk koll på sina medmänniskor. Här jämställer jag kollektivet med en riktig demokrati. Men Sovjet då? Dom hade kollektiv men ändå söp dom fruktansvärt mycket. Jag får säga att idag super dom ännu mer. Kollektiv bygger man inte med förtryck, våld och inskränkningar i mänskliga rättigheter. Kan jämföras med USA:s försök att skapa demokrati med våld.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-17 14:31:00
|
|
Unto S |
Sverige kan göra en insats i EU genom att arbeta för att dels återgå till kollektivt tänkande och dels hindra alltför stor tillgång på alkohol. Kollektivet skall inte vara en grå massa utan den skall byggas på fria individer. Och storleken av friheten får inte bero på tjockleken på plånboken. Lycka till! Vi får inte glömma bort knarket Till sist: Danmark och Tyskland har ännu större problem med alkoholismen än Sverige.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-18 05:19:00
|
|
Uno Hansson |
Unto, du skriver kollektiv, men tycks mena gemenskap mellan individer, som umgås med och uppmuntrar varandra. Detta tycker inte jag har någon motsats till självständig individualism. Det är kanske överdriven hänsyn när man inte öppet avslöjar sina farhågor, och vad som bör försöka hejdas i tid. Det är visserligen en gissning. Har ingen egen erfarenhet. Men jag är allergisk mot kollektivism.
|
| |