|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-15 11:41:00
|
|
Olof |
"Tack och lov gick jag på högstadiet på 2000-talet och då hade man för länge sen kommit fram till att det inte finns några biologiska skillnader på hur män och kvinnor beter sig. Min biologilärare var en vit heterosexuell icke-feministisk man. Men även för honom var detta vedertaget,"
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-15 11:42:00
|
|
Olof |
Detta är oerhört allvarlig desinformation. Antingen ljuger artikelförfattaren, eller så har honinte begripit ett ord av vad läraren har sagt. Eller så har hon lärt sig detta i skolan. i sådana fall måste en anmälan till Skolverket göras genast. Vilken skola gäller det, och var ligger den? Och vilket år gick du där och lärde dig detta?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-15 12:19:00
|
|
Tommie Nygren |
Om Shima tar ett påstående av en lärare på högstadiet som sanning idag, många år senare, utan att ange någon annan referens till verklig forskning som styrker denna lärares påståenden lärare anger aldrig källor och jag har hittills inte träffat nån som erkänt fel och misstag så framstår hon som... ointellektuell. Ifrågasatte du ingenting som dina lärare sa? Nånsin reflekterat över att hans karriär kanske skulle skita ner sig om han sa nåt annat än just detta?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-15 12:28:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Jag hade en vårdlärare i gymnasiet som sa de bevingade orden "Alla män slår", snacka vad mycket sanning man lära sig i skolan ibland*ironisk*
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-15 12:35:00
|
|
Tommie Nygren |
Skolan cementerar fördomar OCH könsstrukturer, det är dock en sanning. Min flickvän mycket tjat gjorde sitt exjobb om just detta. En stor andel lärare är kvinnor och de cementerar även de könsroller. Se även DNs artikelserie om könsstrukturer på dagis, fascinerande läsning. Hur som helst: den svenska skolan lär inte ut kritiskt tänkande. Gjorde den det skulle den få problem eftersom den är baserad på auktoritet.
|
| |