Alla är inte lika värda

Inlägg #1: Postat: 2004-12-14 08:45:00
Daniel Lampinen
Det jag vill ha sagt är att folk borde lära av andra och säga det och ta det lugnt med användandet av meningen "alla är lika värda". Om Nietzsche: vem tror du jag syftar på när jag skriver "en nu död 1800-tals-filosof"?
Inlägg #2: Postat: 2004-12-14 09:14:00
Jon Hallqvist
Varför tror du jag vill att du skall ge honom ett "nytt försök"?
Inlägg #3: Postat: 2004-12-14 09:20:00
Jon Hallqvist
men jag förstår fortfarande inte, är detta någon lokal företeelse där du bor? Att folk inte kan nämna sina källor? Jag förstår inte vad egenvärdet hos människan har med ömsesidigt lärande att göra, inte heller varför man inte skulle kunna skaffa kunskap genom individuell utveckling utan att nyttja andra källor annat än egna erfarenheter? Om det skulle vara sant det du säger så får vi revidera empirismen.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-14 16:12:00
Daniel Lampinen
Vad betyder empirismen? Jag vet inte men vill absolut lära mig det av dig.

Jag vet inte heller vad du menar med "ett nytt försök". Men - om ditt första inlägg: i ursprungstexten skrev jag "från början är du ingenting". Det tycker jag säger en del om vad jag anser om egenvärde.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-14 16:15:00
Daniel Lampinen
Jag vet inte om det är en lokal företeelse, men gillar det hursomhelst inte. Folk kanske har halv-omedvetna tankar om att allt på nåt sätt jämnar ut sig och att den som anser sig veta bättre automatiskt förlorar i slutändan som de onda på film.

På tal om film: i "De hänsynslösa" säger en av rollfigurerna "han har övertygat mig - få tillbaka min dollar!" efter att Mr Pink förklarat varför han inte tror på dricks. Sånt vill jag se mer av i verkligheten.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-14 21:05:00
Jon Hallqvist
Jag skulle vilja påstå att Rosseau var inne på nåt, och att genom erfarenheter empirismen kan man lära sig mycket. Hur har annars alla kända verk som du läser kommit till, om alla bara plagierar varandra så är det ju samma trötta rader fortfarande som är i omlopp men så är det ju inte. Visst kan man växa genom andra, men man måste hitta tillämpningar till alla intryck man får.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-14 21:08:00
Jon Hallqvist
Det jag menar med att du borde ge Nietzsche ett nytt försök är hans, och nihilismens, stora prio - Viljan. Den är tämligen individuell och definitivt medfödd. Men oavsett om man är påläst eller inte så går det inte tilldela något mänskligt värde för på vilka grunder skulle detta ske? Visst, du kanske påstår att bildning är ett "värde" i sig, men plocka undan etablissemanget och se vilken nytta du har av alla filosofer då? Ingen alls...Så värde? Nej, det är bara absurt...
Inlägg #8: Postat: 2004-12-14 21:35:00
Daniel Lampinen
Ja, att både lära sig av andra och skapa eget gillar jag ännu mer. Och eftersom det inte går att grunda "mänskligt värde" i nåt så är det ju onödigt att säga "alla är lika värda". Du kan lugnt lite på att jag har massor av vilja till exempel på min brandstation ropix.org, där jag skriver det jag verkligen vill skriva och brinner för.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-14 22:01:00
Jon Hallqvist
Men å andra sidan Daniel så ger ju värdenihilismen mer vatten på kvarn då det gäller att "alla är lika värda" eftersom sådan blir kontentan. Ingen är värd nåt.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-14 22:23:00
Daniel Lampinen
Då föredrar jag ändå att låta "värde" bli en subjektiv grej som motsvarar de företeelser som man själv gillar. Ingen är ond.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-15 02:46:00
Jooo
Jodå, Mustafa e genomond.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-15 14:08:00
Jon Hallqvist
Men då blir cykeln fullbordad Daniel, och du är fast i ett etiskt oförsvarbart ekorrhjul.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-15 20:37:00
Anna Nilsson
Har du läst A kursen i idéhistoria fått hybris och ägnar dig numera åt namedropping av döda filosofer?
Inlägg #14: Postat: 2004-12-15 21:27:00
Daniel Lampinen
Jon: i och med att jag definierar "värde" som en subjektiv upplevelse tycker jag inte att jag är fast i nåt.

Anna: jag har aldrig pluggat nånting och namedroppade en död filosof. Var går gränsen för att ha hybris?
Inlägg #15: Postat: 2004-12-16 08:14:00
Anna Nilsson
Daniel:
sorry jag syftade inte på dig utan på Jon.
Laddar...