Jämställdheten har inte råd med feminsm

Inlägg #1: Postat: 2004-11-21 21:21:00
Björn
På sätt och vis vettig fråga, men på vilket sätt skulle den vara mer applicerbar på antifeminister än på feminister? Menar du att antifeminister har en större skyldighet än feminister att göra något? Enbart genom att kalla sig feminist löser ju inte ett enda problem.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-21 21:34:00
Pollux
Jag är i och för sig inte antifemisist men jag tror att jag kan svara på det ändå. Vi humanister behandlar människor så som vi själva vill bli behandlade. Vi strävar efter lagar som inte gör skillnad på kön och anser att alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
Jämnlikhet och rättvisa för alla kan inte skapas på en dag eller ens några år men vi närmar oss sakta. Det gäller att ändra folks attityder och fördommar med hjälp av debatter, media eller via politiskt engagemang.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-21 22:29:00
Marcus
Solen. Jag har skrivit en hel bok om hur vi kan få ett bättre samhälle. Nu vet jag inte om den kommer ut. Bokförlagen är mycket kvinnodominerad sa en assistent till mig när han var tvungen att refusera den. Sen sa han, jag tycker absolut du skall gå vidare med den, Det är en mycket bra bok! Spännade skriven!
Inlägg #4: Postat: 2004-11-21 22:29:00
Marcus
Så jag får se vad dom andra förlagen säger.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-21 22:31:00
Marcus
i övrigt gör jag en hel del. Jag har pratat i Radio skrivit en aritkle till tidninen City och kritiserade ett mycket ojämställt förslag som ville särbehandla pojkar och flickor i skolan skriven av en feminist i komunfullmäktige.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-21 22:32:00
Marcus
Att överhuvudtaget arbeta mot feminismen är ju att arbeta för jämställdhet. För feminismen är ojämställd och vi behöver en jämställd jämställdhetssträvan.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-21 22:33:00
Marcus
I övrigt så arbetar jag med att vara jämställd på mitt jobb.
Men jag är som sagt emot all form av feminism. För feminismen är inte jämställd.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-21 22:34:00
Marcus
Jämställdhet kan bara komma ur jämställdhet, man måste börja med sig själv inte med andra.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-21 22:42:00
Marcus
Sen är det ju folket som skall bestämma vilket typ av jämställdhet dom vill ha eller vi vill ha. Feministernas jämställdhet blir ju inte jämställd om männen inte fått vara med och bestämma hur den skall se ut. Det är ju därför det aldrig blir jämställdhet utan männnen .
Inlägg #10: Postat: 2004-11-21 22:48:00
Michael Ståhlberg
Jämställdhet absolut, 100-procentig likabehandling av alla myndiga medborgare oavsett kön inför både den skrivna och oskrivna lagen?
Inlägg #11: Postat: 2004-11-22 11:45:00
Solen
Kan du inte svara på min "vettiga" fråga då Björn? Inte tala om vad feminister ska och inte ska. Utan vad antifemister gör för ett jämställt samhälle. Det är ingen skyldighet, men jag undrar. Att arbeta MOT något låter inte så konstruktivt i mina öron.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-22 17:23:00
Marcus
I mina öron är det konstruktivt för jämställdeheten att jobba mot feminismen. Feminismen är ju en ojämställd rörelse som lägger ojämställda förslag och att motarbeta dom är ju många gånger att jobba för jämställdhet. Så ser jag på det, annars kanske jag aldrig hade brytt mig.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-22 20:35:00
Björn
Solen: Det är väl bättre om någon som faktiskt är antifeminist svarar på det. Själv är jag varken eller, men jag anser att ens ansvar för hur vi alla behandlar varandra inte bara i frågan om våld mot kvinnor har med ens roll som medmänniska att göra. Det ansvaret är varken kopplat till åsikter, politisk etikett eller kön. Ungefär så menade jag.
Laddar...