Inlägg #1: Postat: 2004-11-12 21:36:00
|
David Högberg |
Man kan tycka frågan är irrelevant för debatten om arv och miljö, men jag anser att det är intressant att fråga sig varför det är så. Har du någon gissning Michael? Det är inte förbjudet att spekulera.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-13 08:52:00
|
Michael Lundahl |
Även om den är intressant för frågan om arv och miljö så avgör den inte debatten, vilket Marcus försöker hävda. Nej jag har ingen gissing. Varför skulle jag ha det?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-13 10:30:00
|
David Högberg |
Nej, det är riktigt att Marcus teori inte avgör debatten. Men eftersom den åtminstone är tänkvärd, om jag förstått dig rätt så tycker du i alla fall inte att den är helt ointressant, så skulle jag uppskatta dina tankegångar kring ovan nämnda fenomen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-13 11:46:00
|
Michael Lundahl |
Visst, om du vill tycka att den är "tankvärd" så får väl det stå för dig. Jag tycker att eftersom den har ingen som helst tyngd bakom sina påståenden så är den enbart ett uttryck för en persons gissningar och personliga åsikter. And opinions are like assholes: everybodys got them.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-14 17:43:00
|
David Högberg |
Alla teorier börjar med gissningar. Att förkasta något som är nytt och oprövat, just bara för att det är nytt och oprövat, tycker jag är kontraproduktivt. Men självklart behövs seriös forskning om inte Marcus teori ska förbli enbart en åsikt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-15 10:44:00
|
Michael Lundahl |
Nej, jag förkastar det inte för att det är "nytt och oprövat"... utan därför att det är gammalt och prövat och redan konstaterats som ett inte giltigt resonemang. Forskning på ämnet har redan gjorts och inga klara svar finns.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-15 11:30:00
|
David Högberg |
OK, då känner du till något som inte jag gör. Kanske du kan hänvisa mig till dessa undersökningar?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-15 20:56:00
|
Alvunger |
Jag kan hänvisa till en intressant bok som tar upp en väsentlig del av de undersökningar som gjorts. Den heter "sexing the body" och är skriven av Fausto-Sterling. Ett absolut måste om man är intresserad av medfödd el ickemedfödd könsidentitet.
|
|