Feminism ett hot mot mänskligheten?

Inlägg #1: Postat: 2004-11-01 22:37:00
Anna Drangel
"Elektrakomplexet har endast gynnat vuxnas sexuella övergrepp genom att det i slutändan blir barnet som anklagas för att ha fantiserat om verkliga oförrätter." Jag kallar mig feminist Inger, men fattar faktiskt inte riktigt vad du pratar om när du drar upp ett sånt här påstående!
Inlägg #2: Postat: 2004-11-01 22:39:00
Anna Drangel
"I dag anses spädbarnet redan vara ett subjekt, men vad har likhetsfeministerna, med sitt kunskapsförakt för naturvetenskap, snappat upp de senaste 30 åren?" Och inte fattar jag vad du menar här heller...!
Inlägg #3: Postat: 2004-11-01 22:43:00
Anna Drangel
Och måste man indela sig i din feministuppdelning likhets- eller särartsfeminist?
Inlägg #4: Postat: 2004-11-02 01:53:00
Biff
Om du studerar psykologi, kommer du förstå vad Inger menar. Freud har konstruerat två motsatser, vilka feministerna försöker radera. Vart kommer verkligheten in?
Inlägg #5: Postat: 2004-11-02 09:09:00
goggle
vadå, så om vi bara hittade våra likheter med nazister så skulle allt vara löst?
Inlägg #6: Postat: 2004-11-02 09:10:00
goggle
vi kan säga till Usama bin Ladin, du vi gillar också hoummus och turbaner, så nu behöver du inte bomba oss längre.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-02 09:11:00
Anna Drangel
Du får gärna förtydliga Biff. Vilka var dessa två motsatser som feministerna försöker radera och hur gör detta feminismen farlig för mänskligheten. Jag kan läsa något om incest mellan raderna, men jag vill gärna få detta förtydligat... Och var är Inger?
Inlägg #8: Postat: 2004-11-02 09:14:00
goggle
faran är att människor upplever att dom tänker fritt men det är mycket svårare än man tror.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-02 09:16:00
goggle
så då anammar man attityder i stället. få människor som är rasister vet egentligen varför dom är det, men det är alltid nån som dom ser upp till som pekat ut hur dom bör tänka.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-02 09:17:00
goggle
så om en ideologi säger att vissa egenskaper som hör till din egen biologi är syndiga, anti-feministiska etc. så kan en person börja förtrycka dessa mekanismer i sig själv och andra. Detta är faran.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-02 14:20:00
Biff
Anna, texten är i själva verket ganska enkel. Motsatserna som Freud skapade är manlig och kvinnlig sexualitet. Han satte mannen som normen, som det "rätta". Sedan definierade han kvinnan genom brister: Kvinnan saknar penis, hon saknar annat erotiskt objekt, hon saknar sexualitet, osv. Freud var en summa av hans tidsanda, en patriarkal förespråkare och en riktig manschauvinist.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-02 14:20:00
Biff
Diverse feminister adopterade under 70-talet dock denna teori för humanismen och samhällsvetenskapen, eftersom den stämde så oerhört bra in på deras egna tankar om att kvinnan var underordnad mannen. Nu hade de fått en "vetenskaplig" förklaring till varför det var så. Genom att Freud även såg sexualiteten som så viktig för ens utveckling, kunde de enkelt dra slutsatsen att denna sexuella ordning förklarade hela det mänskliga samhället.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-02 14:20:00
Biff
De bevisade att kvinnligheten underordnas manligheten genom Freuds teorier, och sedan bevisar de Freuds teorier genom att kvinnligheten är underordnad manligheten. Jag frågar mig dock: varför trodde Freud att kvinnlig sexualitet var bristfällig? Och varför trodde han att sexualiteten var så viktig? Förklaringen är hans sociala kontext, och att han enbart analyserade psykiskt störda patienter.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-02 14:20:00
Biff
Detta var bara ingången till feministkritiken, men jag hinner inte skriva mer nu. Jag tycker istället att du ska läsa igenom Ingers text tills du förstår den.
Inlägg #15: Postat: 2004-11-03 09:14:00
Inger Olsson
Biff: Du har forstatt poangen! Jag har tittat pa aven detta, som du har tar upp, i min uppsats. Att manniskor an idag havdar att han "uppfann" sexualiteten ar sa korkat att man nastan star mallos...
Men som bekant, teorier omsatts i praktiken. Och vart samhalle lider nog snarare brist pa kunskaper? Om vi anvande var hjarna battre skulle vi fa se pa annat :
Inlägg #16: Postat: 2004-11-08 15:36:00
malin
det verkar inte vara uppskattat här, men jag är hursomhelst feminist och jag har inte mycket till övers för freud. såvitt jag förstått har väl freud fått mycket kritik från just feministiskt håll för sin underliga om än tidsenliga kvinnosyn. kritik mot freud behöver absolut inte innebära kritik mot feminismen. sen är det kanske viktigt också att skilja på olika feminismer.
Laddar...