Inlägg #1: Postat: 2004-10-31 02:54:00
|
Bergmark |
Sedan undrar jag var du hittar allt detta folkliga motstånd mot nya bostäder. Själv tycker jag att den frågan är mer politisk. Det är ju vänstern som stoppat nya bostäder i innerstaden. Eftersom din åsikt verkar stå väldigt långt till höger är det svårt att förstå att du gör den till ett alibi till att planka på pendeltåget.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-31 02:58:00
|
Bergmark |
Sedan är det ju också så att även om man bygger maximalt i innerstaden. Gärdet, humlegården, vasaparken, sabbatsberg, hagaparken fulla med bostäder. Skulle det inte räcka i alla fall. Det skulle fortfarande finnas folk som tycker att det är orättvist att dom inte bor i innerstaden.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-31 16:16:00
|
Anna |
Nu är det faktsikt så, att det för bara någon vecka sedan var demonstrationer i kvarteret plankan på Södermalm, de boende skrek och grinade för att det ska byggas ett hus på deras innegård, medan jagvillhabostad.nu var där och motdemonstrerade. De blev utbuade av de snikna innerstadsborna som inte tycker att det behövs nya bostäder i stan. De har ju redan sina förstahandskonrakt, det räcker väl?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-31 16:51:00
|
Bergmark |
Jag känner inte till händelsen och hittar inget om det på nätet. Jag undrar stilla vad du själv skulle tycka om du fått lägenhet i stan och man bestämmer att du får betongutsikt istället för innergård? Det hela blir lite komiskt då det exakt illustrar det amerikanska uttrycket "Not in My Back Yard"
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-31 22:23:00
|
Anna |
"Not in my backyard" var ett otroligt bra uttryck! Om du hållt dig det minsta informerad på bostadsfronten, vilket du inte har antingen bor du inte i Stokcholm eller så har du redan en billig sekelskiftes-förstahandkontrakts-lägenhet innanför tullarna så kunde du ha läst en mängd upprörda insändare i ämnet i DN bl.a.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-31 22:24:00
|
Anna |
För min del får det gärna byggas massor av bostäder på vår gård här, jag skulle verkligen välkomna det! Att bo i innerstaden och samtidigt kräva en stooor äng utanför fönstret är att gå till överdift! Man kan inte både äta kakan och ha den kvar! De som har barn och vill ha mycket plats får väl flytta till förorterna!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-31 23:02:00
|
Bergmark |
Nåväl, för min del är det ok att bygga bostäder. Bara det blir stadsbegyggelse och inte "förort i stan" som jag misstänker att kvarteret plankan är. Fula förortskvarter får dom gärna riva och bygga skyskrapor för min del.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-31 23:04:00
|
Bergmark |
Polishuset på kungsholmen borde rivas för att bygga bostäder tex. Men det är ju också som jag sa att inte alla kommer att få plats i innerstaden. Det kommer alltid att finnas dom som vill in. Hyrorna kommer ju dessutom att vara höga.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-01 13:24:00
|
MickeR |
Jag bor mitt på Söder och är verkligen inte emot att det byggs mer. Man borde börja med att bygga på höjden. Vissa grönområden är också alltför stora, Gärdet är paradexemplet. Vill man bo nära naturen är man välkommen att flytta från stan. Viva asfalt!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-01 15:57:00
|
Emma |
vaddå bara för att jag plankar så kan jag inte tycka att man ska bygga nya bostäder i stan för att som du säger att planka är en vänsterpryl och bygga bostäder en höger. OJ hjälp!!! jag verkade inte falla innanför några av de mallarna. Har det slagit dig nån gång att världen går i gråskalor och inte i svart och vitt bergmark? jag förstår verkligen inte hur du tänker!!!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-01 20:17:00
|
AnnaH |
Man borde förtäta förorten så att den blir mer stadslik. Sen kan jag hålla med om att det som byggs i stan är löjliga grejer, man slår på stora trumman för att man byggt en extra våning på nåt gammalt hus där det blir två femrumsbostadsrätter...Nån stans såg jag att de ska bygga åtta RADHUS ! mitt i stan och därför ska en idrottsplats bort...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-01 20:19:00
|
AnnaH |
Själv är jag uppväxt i förorten och har insett att jag ALDRIG kommer att kunna bo i stan. Trots hyfsat rika akademikerföräldrar. Det du, Emma. Nu när jag flyttat ifrån Stockholm och fått lite perspektiv på saker och ting, kan jag tycka att det råder en bisarr glorifiering av innerstan!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-01 20:21:00
|
AnnaH |
Forts...Läs DN t.ex. Där kan man tro att det inte existerar ett Stockholm eller ett Sveige överhuvudtaget, söder om Liljeholmen! Nu när jag läser "På stan" kan ja bara sitta och flabba åt redaktionens inskränkthet...fy fan vad de tror sig vara coola och bäst. Och bara deras lilla klick bryr sig...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-01 20:23:00
|
AnnaH |
Så istället för att planka till innerstan så att priset på måandskortet höjs och fattiga studenter som mig som bodde i Alby får ÄNNU mindre att leva för, tack så jävla mycket och sukta och dregla åt allt som finns där, se till att förbättra din egen hemförort!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-02 00:05:00
|
Bergmark |
Emma Min kommentar om vänster-höger blev lite fel. Den var egentligen menad som en reflektion just som du säger att vänster-höger mallarna börjar lösas upp. För 20 år sedan var alla vänstermänniskor väldigt noga med att man inte fick nalla på grönområden.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-02 00:08:00
|
Bergmark |
Emma Jag undrar också lite om det du säger att du bara har 15 minuter hem med tåget. Det borde väl vara ett hyffsat cykelavstånd? Jag cyklade till Sollentuna i somras och blev överraskad över hur snabbt det gick. 30 minuter norrtull-tegelhagen.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-02 00:15:00
|
Bergmark |
AnnaH Jag håller med om allt du säger. Exakt mina åsikter. Som om jag skrivit det själv. Jag har några arkitektvänner som chockerat mig med sina åsikter. Man glorifierar fortfarande grönområden och förortsbebyggelse.
|
|