Våld och Fred

Inlägg #1: Postat: 2004-10-12 19:58:00
Tommy
Det finns sanning i det du säger. Samtidigt vill jag inte fokusera alltför mycket på problemen. Detta är dagens journalister och många, många andra redan experter på. För mig är det lösningarna som är intressanta. Jag frågar dig Jon vilka konkreta lösningar du ser på dagens problem problem pro blema något skjutet på framtiden

Mvh

/Tommy
Inlägg #2: Postat: 2004-10-13 16:59:00
Jon Hallqvist
Hur skall du kunna lösa problemen om du inte vill fokusera på dem? Jodå, finns inget jag gillar bättre än brinnande idealister, men det är en mycket hårfin gräns mellan idealist och desillusionerad drömmare. Problemet är och kommer alltid vara MAKT över andra, problemet kan tyvärr bara lösas blodigt genom en anarkistisk revolution makteliten lämnar inte över självbestämmande åt dig bara för att du ber om det.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-13 17:02:00
Jon Hallqvist
Så jag tycker med andra ord att du inte skall propagera för nån Gandhi-ism, då det bara resulterar i om folk anammar det att gemene man blir kuvad och kan hunsas omkring än mer. Det vi behöver är först en värld fri från alla dessa uppenbara orättvisor, sen behövs inte våldet längre...
Inlägg #4: Postat: 2004-10-13 17:05:00
Jon Hallqvist
Utopin du så gärna vill införa är just inget annat än en utopi. Den strider mot mänsklig natur, därför kan jag inte se nåt värde i den. Det är ju onekligen i mycket fin utopi att sträva efter, men det är sorgligt att behöva se tänkande människor förvandlas till fantaster utan verklighetsförankring. Våld behövs tyvärr för frihetskämparna.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-13 17:08:00
Jon Hallqvist
För att tydliggöra detta: Jag håller med dig fullständigt i att världens ledare är en hop med bestialiska seder och helt saknar förnuft, men att du och jag skall hålla oss från våld när DE inte gör det är bara idiotiskt. Jag tänker inte ge upp frivilligt, det borde inte du heller göra. Jag tycker vi beväpnar oss och dräper missdådarna, på samma sätt som de agerar mot helt osyldiga.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-13 17:10:00
Jon Hallqvist
Ont kan inte förgås med ont, och två fel gör onekligen inget rätt, men hur länge skall vi låta dem fela i vårt ställe?
Gör DE det bättre?
Inlägg #7: Postat: 2004-10-14 13:49:00
Tommy
Där ser vi det annorlunda och det är helt ok för mig.

Mvh

/Tommy
Laddar...