|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-29 11:15:00
|
|
Anna Li |
Problemet är redan stort om man betänker att lärare som är fast i könstrukturerna förtrycker och begränsar små pojkar och flickor varje dag.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-29 11:15:00
|
|
Anna Li |
På olika sätt. Utan att mena något illa, ja utan att ens förstå att de gör det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-29 12:50:00
|
|
jenni |
jaha.Så nu ska det vara fult att vara feminist igen bara för att några rötägg har gjort sig breda i feminismens namn.Here we go again.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-29 14:42:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Det är mest pojkar i skolan som förtrycks och görs till "problem".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-29 18:40:00
|
|
Mats L |
Det finns ett problem med det feministiska grundantagandet om att män förtreycker kvinnor. Det uppmuntrar till manshat. Det är ingen slump att manshatet är politiskt korrekt. Varför tror jenni att manshatet är politiskt korrekt? Varför är det alltid feminister som tas med byxorna nere? Djupare än så kan du filosfera Jenni?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-29 19:30:00
|
|
Lasse P |
Som jag påpekat tidigare. Egendomligt att det framför allt är kvinnor som är fast i dessa könsstrukturer som Anna Li pratar om. För de flesta lärare numera är kvinnor. Märkligt också att de inte själva förstår detta. Märkligt att Anna Li förstår det dock. Hur går det ihop?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-30 10:38:00
|
|
jenni |
Ja Mats det kan jag. Andreas har många viktiga poänger i sin artikel,det är fel och skrämmande att manshatet breder ut sig om det nu gör det?.I alla fall är det tråkigt att det upplevs så. Men att utvisa hela feminismen som ideologi pga det, då är man helt fel ute. Feminismen vill ju tillåta män att vara människor inte stereotypa hårdingar ala Rambo utan andra tankar o känslor än rent hierarkiska. Men som feminist är man ganska känslig för påhopp av lättförklarliga historiska skäl.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-30 10:48:00
|
|
Jenni |
Lasse har också en intressant poäng i att det ofta är kvinnor som upprätthåller vissa könsrollsmönster, det fins vissa strukturella förklaringar som är väl invecklat att gå in på så här kortfattat.Med risk för att låta "nu vet ni hur det känns" så vill jag också säga att det är inte lätt att som kvinna varje dag tackla det enorma kvinnoförakt som samhället genomsyras av dagligen.Nu syftar jag inte på tidningarnas debatt och kultursidor utan i verkliga livet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-30 11:33:00
|
|
Chris.X |
Sålänge feminismen erkänner mannens förtryck över kvinnorna och så länge man vill som du själv uttycker det "nu vet ni hur det känns", kommer män och många kvinnor att VÄGRA skriva under på feminismens mantra.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-30 11:34:00
|
|
Chris.X |
Du pratar om det "enorma kvinnorförakt" som du utsätts för varje dag. Varför är det alltid från just feminister som det låter så otroligt jobbigt att vara kvinna? Varför klagar inga andra kvinnor på hur jobbigt och dåligt det är att vara kvinna? Du och många andra feminister får det att låta som om att det värsta som kan hända är att man föds som kvinna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-30 11:36:00
|
|
Chris.X |
Ingen av mina tjejkompisar känner igen sig på den verklighetsbeskrivningen du målar upp. Varför då? Har dom inte insett att dom är förtryckta av alla stora och stygga män? Eller är det så att dom inte skyller alla sina problem på alla andra utom dom själva? Det sistnämnda låter mera troligt. Att hela tiden höra "ni ska bara veeeta hur synd det är om oss kvinnor" resulterar bara i att folk slutar lyssna.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-30 11:38:00
|
|
Chris.X |
För så j-vla ill kan det INTE vara att vara kvinna. Och vet du vad? Livet är ingen dans på rosor för männen heller. Chefsjobben kommer inte flygande, inte heller den höga lönen eller makten. Vi har det faktiskt ganska lika, både män och kvinnor. För det är inte lätt att vara man heller. Men så illa är det faktiskt inte. Inte är det så illa att vara kvinna som du beskriver. Det är det ingen vettig människa som tror på.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-30 23:19:00
|
|
Tomas |
Uttrycket "nu vet ni hur det känns" visar exakt vad dagens feminism egentligen står för: ge-igen-ställdhet istället för jämställdhet.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-13 15:05:00
|
|
Johan |
Jag spånar lite. Tänk om låsen plötsligt slutade att fungera i en korridor på ett hotell. Vad jobbigt det skulle vara att behöva oroa sig. Tex för allt som finns i mitt rum som kan bli stulet, eller hur jag ska kunna rentvå mig om min granne blev bestulen? Går det att jämföra dessa två? Ähh, jag väljer ego och oroar mig om mina prylar och checkar ut innan den där andra vaknat imorgon bitti.
|
| |