|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-09 08:37:00
|
|
Anna Dr |
Hon kanske inte har möjlighet att tvinga killarna att ta med henne i leken. Så fort fröken vänder ryggen åt gör dom ju ändå som dom vill. Det viktiga är ju att prata med hela gruppen. Diskutera liheter o olikheter mm. Om hur man ska göra om man blir ledsen för vad någon gör eller säger åt en. Det finns en pedagogik för det som kallas "Charlie".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-09 08:37:00
|
|
Anna Dr |
Däremot så är det ju också så att vid 5 - 6 så börjar tjejer och killar hitta mentala skillnaderna mellan tjej o kille och det är ju också en utvecklingsfas - att identifiera sig med en grupp. Men det få ju inte stagnera med det; det gamla tjejbaciller mönstret. Men värre vore ju om din dotter var den enda flickan på förskolan som var ex svart och inte fick vara med. DÅ hade hon ju heller ingen egen gruppidentitet att falla tillbaka på.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-09 09:22:00
|
|
MickeR |
Gers: kan bero på att förr var dagisfröknar kvinnor som tyckte om barn. Nu är de kvinnor med frälsarkomplex som tror att de kan modellera om våra barn genom olika bisarra teorier - precis som när chefen varit på kurs och försöker applicera en ny management-teori på undersåtarna. Newsflash: det är föräldrarnas barn, inte dagispersonalens.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-09 12:39:00
|
|
Anna Li |
Hej Anna! Kul att du gör det - se det som ett diskussionsunderlag. Enligt vad fröken sade gjorde hon inte det, jag frågade inte så mkt just då, började fundera efteråt. Min dotter bygger just nu koja med tjejerna, killarna har varit där och försökt sno deras pinnar så det är inget synd om henne alls. Flera av killarna är dock kompisar sedan flera år till henne och jag tycker att det är en konstig signal att plötsligt får man inte vara med längre och det är okejat av vuxna.
|
| |