|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-03 12:18:00
|
|
Inger |
Tommie, du diskuterar utifrån ett annat perspektiv och tar framför allt inte upp DEN problematik som Michael gör här. Det är en stor skillnad.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-03 12:29:00
|
|
Michael Lundahl |
Fel Inger. Tommie tar upp precis det jag menar... nämligen det att valet pappa hemma/pappa jobbar kan ge skillnader i disponibel inkomst... och den skillnaden kan vara större än den marignal man har innan kontot är *tomt*. För de som redan tidigare levde på marginalerna så kan en tusenlapp mindre i månaden vara förödande.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-03 12:30:00
|
|
Michael Lundahl |
Och jag håller med Tommie. Enda sättet att komma ifrån detta är att man inte skall förlora pengar när den ena föräldern är hemma jämfört mot när den andra är det. 100 föräldrapenning nu, utan tak.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-03 13:20:00
|
|
Inger |
Michael: Det här handlar ju även ytterst om andra frågor! T ex vill vi själva ta det s t ö r s t a ansvaret för vår avkomma eller vill vi att staten ska så göra och det även ekonomiskt? Skaffar vi barn när vi under en viss livssituation lever på m a r g i n a l e n? Under eller lika med socialbidragsnormen Att vi sen, ej självförvållat, kan hamna där när vi väl har fått barn är ju en ANNAN sak! Ingen kan sia om framtiden.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-03 13:20:00
|
|
Inger |
Erkänner: Personligen är jag urtrött på snacket om att staten ska ta hand om allt. Och nu finns förslaget om att vi ska ha fullt betalt för att skaffa barn, om jag förstår rätt? Därför man vill inte förlora en krona jämfört med tidigare, när jag levde ungkarlsliv, om jag förstår rätt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-03 13:29:00
|
|
Michael Lundahl |
Jag säger inte att barn inte skall få kosta. Det jag säger är att man inte skall förlora pengar på att man är hemma och tar hand om barnen. Om det är är så förbannade viktigt att vi är hemma 50/50, så till den milda grad att de som inte är det summariskt skall utmålas som dåliga människor, då får staten skjuta till så att de ekonomiska förutsättningarna ges för alla.
|
| |