Är alla rasister?

Den här tråden diskuterar artikeln Är alla rasister?.
Inlägg #1: Postat: 2004-03-10 12:04:00
Johannes Jakobsson
Intressant läsning tycker jag. Håller med dig om att det finns många dolda, lite mer obehagliga sidor hos människor. Gör mitt bästa för att inte dela in personer efter utseende, men det är inte alltid det fungerar. Samtidigt har jag varit på andra sidan. När jag bodde i Mexiko kom människor fram och sa att de inte ville ha gringos där. Jag hoppas att jag lärde mig något av det i alla fall.
Inlägg #2: Postat: 2004-03-10 12:37:00
Ceasar
Jag är helt övertygad om att alla männisor är vad du kallar rasister, men som jag skulle vilja kalla främlingsfientliga. Det går långt tillbaka och sitter antagligen mer i ryggmärgen än någon vill erkänna.
Inlägg #3: Postat: 2004-03-10 13:18:00
mehmet
Rasismen mellan olika invandrargrupper är värre än den mellan svenskar och invandrare!
Inlägg #4: Postat: 2004-03-10 21:05:00
Christer H
Att ha fördomar är inte detsamma som rasism. Fördomar måste vi alla ha mer eller mindre för att kunna bemöta främlingar på ett säkert men hyfsat sätt. Jag tilltalar inte en beslöjad Somalisk kvinna på samma sätt som gubben i bastun. Lika lite skämtar jag med invandrar-grabb-gänget i gathörnet på väg hem från krogen... Detta har med med min erfarenhet av olika kulturer/grupper att göra än rasism. Mvh CH
Inlägg #5: Postat: 2004-03-11 13:31:00
Per W
Den här debatten är ytterligare ett exempel på den förvirring som uppstår när man likställer begreppet rasism med främlingsrädsla, främlingsfientlighet, konflikter mellan etniska grupper och fördomar i största allmänhet.
Laddar...