|
Inlägg #1: Postat: 2004-02-23 12:12:00
|
|
sandra |
Att målsägendens berättelse ska granskas lika hårt som den tilltalades är ju självklart. Att det skulle vara en feministisk våt dröm att vi ska ha ett system där någon pekar och en annan buras in tror jag inte ett dugg på. Självklart ska det göras en rättslig prövning, precis som det görs idag. Jag har inte sagt något annat. /mvh Sandra
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-23 17:44:00
|
|
KD svar på 1 |
För det första har det från feministiskt håll t. ex. framförts åsikten att bevisbördan i våldtäktsmål ska falla på den tilltalade. För det andra så blir ditt svar 1 och ditt stycke 4 i artikeln obegripliga tillsammans.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-23 21:50:00
|
|
sandra |
JAG har aldrig framfört den åsikten, och det vet jag för jag delar helt enkelt inte den åsikten. En överflyttning av bevisbördan vore orimligt. När det gäller såväl sexualbrott som andra våldsbrott. Att stycke fyra på något sätt skulle tala för att jag vill ha en bevisbördeförskjutning är din tolkning av det hela.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-24 09:06:00
|
|
KD svar på 3 |
Jag har inte påstått att stycke fyra skulle tala för en överflyttning av bevisbördan men du uttrycker i din artikel missnöje med de frågor som man ställer till våldtäktsoffer samtidigt som det i svar 1 står "Självklart ska det göras en rättslig prövning, precis som det görs idag".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-27 19:02:00
|
|
sandra |
Ja, jag anser att vissa frågor som ställs i våldtäktsrättegångar är av "lägre kvalitet" om du förstår vad jag menar. Den åsikten motsäger på intet vis att jag självklart vill ha en rättslig prövning. Det är ju en självklarhet.
|
| |