Slöja och stringtrosor - i grunden samma sak

Inlägg #1: Postat: 2004-01-27 19:43:00
Johannes Jakobsson
Alltså, det här med trosor hit och dit är mer ett exempel. Det jag menade var att det i Sverige finns en viss objektifiering utav både kvinnor och barn som aldrig uppmärksammas när det gäller att ta steg för att värna om kvinnoförtryck. Då är det bara det direkt mottagliga, såsom slöjor, som är intressant.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-27 21:01:00
Mike
Har de samma mode i Sverige som i USA? Dvs att de coola killarna går med byxorna nere på halva röven så att man ser det mesta av deras boxershorts? Även hos en del tjejer ser man överdelen av trosan om de har sk "low rise" jeans...
Inlägg #3: Postat: 2004-01-27 22:00:00
Björn
Johannes: ok, även om jag misstänker att du menar "bekämpa kvinnoförtryck". Man måste ju som bekant bekämpa ozonanvändningen för att bevara freonskiktet... Nej, allvarligt talat, jag förstår vad du menar.
Inlägg #4: Postat: 2004-01-27 23:12:00
Lilla jag
Jag tror absolut att modet har förändrats sedan du gick i skolan Björn.
Inlägg #5: Postat: 2004-01-28 00:02:00
Björn
Mycket möjligt, jag brukar vara så dålig på att hänga med i svängarna.
Inlägg #6: Postat: 2004-01-28 07:55:00
Alf Carlsson
"Det jag menade var att det i Sverige finns en viss objektifiering utav både kvinnor och barn..."
OCH MÄN. Det är klart som fan att vi även är objekt. Den okände människan är alltid ett objekt och blir inte subjekt förrän man relaterat. I stort sett ALLA människor är objekt för alla människor och kategoriseras - det har inte med Sverige att göra. Var vill du landa? Försöker du lägra en feminist?
Inlägg #7: Postat: 2004-01-28 08:25:00
Alf Carlsson
Svar 2. Ja, byxorna ska sitta på halva röven, i annat fall riskerar man att utsättas för ett våldsamt förtryck om man har tonårsdöttrar. Mitt självklara svar på detta förtryck blir att dra upp byxorna till armhålorna a´la husvagnsmode, där pungen lägger sig på ena sidan och där bakdelen riktigt skär in och delar rövhalvorna i två. Segern bekräftas med orden: "Du e för äcklig..."
Inlägg #8: Postat: 2004-01-28 10:01:00
Michael Lundahl
Johannes, Svar 1: Ah, den ständiga "objektifieringen". Så bara för att man har på sig string och har bar mage då är man helt plötsligt "objektifierad"?
Inlägg #9: Postat: 2004-01-28 10:13:00
Johannes Jakobsson
Alf: Svårt att se hur något blir bra av att det är allmängiltigt. Om du har problem med att bli behandlad som ett objekt så kan du säkert skriva ett inlägg om det. Nu handlade det dock om kvinnor och slöjan. Mannen är en helt annan diskussion. Dessutom ser jag inte varför du behöver vara spydig och otrevlig mot mig. Jag har inte gjort dig något. Mvh /Johannes
Inlägg #10: Postat: 2004-01-28 10:47:00
Alf Carlsson
1. Om jag har problem att bli behandlad som objekt? Det är ju du som formulerar det som ett problem!! Jag konstaterar att vi alla är objekt, OCKSÅ, även männen.
Inlägg #11: Postat: 2004-01-28 10:52:00
Alf Carlsson
2. Vad gäller slöjan, så är det naturligtvis helt uteslutet att bedriva undervisning mot någon som dolt sitt ansikte, så får det vara burka, eller Ku klux klan-dräkt, Fantomendräkt etc. För min del åker även barnens kepsar av skallen inomhus. Det handlar om respekt för utbildningssituationen.
Inlägg #12: Postat: 2004-01-28 11:02:00
Alf Carlsson
3a. Spydig och otrevlig var jag inte i de första inläggen där du inte svarade an. Ditt inlägg är uselt underbyggt, vilket är provocerande utifrån att du skriver "ledare". Därför är det HELT MOTIVERAT att efterfråga motivet, om det står någon fröken duktig och dunkar dig i ryggen.
Inlägg #13: Postat: 2004-01-28 11:08:00
Alf Carlsson
3B. "Brinner inte för: Mainstream. Dokusåpor. Likriktning. Idiotier"...är din programförklaring. Är det här inlägget något annat än ett mainstreaminlägg skrivet av en idiot? Återgå till din kammare och begå självkritik är mitt förslag.
Inlägg #14: Postat: 2004-01-28 11:26:00
Johannes Jakobsson
Jag uppfattade dig som spydig och otrevlig. Dessutom förstår jag inte varför du bryr dig om att kommentera det jag skriver då det uppenbarligen inte tillför ditt liv något. Kommer dock inte att besvara fler kommentarer från dig pga de personangrepp du använder dig av. Mvh /Johannes
Inlägg #15: Postat: 2004-01-28 11:47:00
Alf Carlsson
Slumpen läste ditt mög. Fullfölj diskussionen var du vill, men blanda in ku klux klan-objekten nästa gång eller varför inte fantomendräkten, bygg sen ett klassrum utifrån det. En ledare till ska du få på dig, sen blir du inte läst mer.
Inlägg #16: Postat: 2004-01-28 16:14:00
JoeHill
Jag är ett objekt! Ni får objektifiera mig hur mycket ni vill. Jag trivs med det... Det är skönt, man behöver inte bekymra sig så mycket. Det är lättare att koncentrera sig på att vara ett objekt än att vara "människa". Hur är man en "människa"??? Jag är arbetskraft, soldat, älskare, snygg etc. Skitlätt. Gör som jag...
Inlägg #17: Postat: 2004-02-02 13:46:00
Sanna
Johannes, du har FEL, men utseendefixeringen och objektifieringen av barn och kvinnor diskuteras visst. Fast jag förstår fortfarande inte varför det ena behöver utesluta det andra? Och jag tycker verkligen inte att man kan jämföra utseendefixeringen i väst med kvinnoförtrycket i öst!
Laddar...