Leve SADDAM!

Inlägg #1: Postat: 2003-12-18 10:00:00
KYREUS
Hej Sunny! Som Du känner i den här frågan, så känner nog många i västvärlden. Men hur känner det irakiska folket?
Inlägg #2: Postat: 2003-12-18 14:37:00
Mike
Jag vet inte det, jag tycker USAs tidigare stöd av Irak redan verkar ganska välkänt att döma av debatten här på Sourze. Frågan är vad som skulle framkomma ang. Rysslands, Frankrikes och Tysklands vapenaffärrer med Saddam och låt oss heller inte glömma alla Scanialastbilar som använts för att transportera Saddams scudmissiler.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-19 01:46:00
Andreas
Å andra sidan Mike är det nog ingen i tyskland eller frankrike som på allvar tror att deras röst räknas i frågan om saddams rättegång, så därför kan de argumentera för en haagrättegång även i det fallet en sådan skulle skada dem. På samma sätt som de låtsades vara emot kriget mot irak i första läget för att slippa vara med och betala. det senare klandrar jag dem dock inte för, USA har snyltat tillräckligt på natos gemensamma budget
Inlägg #4: Postat: 2003-12-19 01:51:00
Andreas
Det är antagligen många regeringars hållningar i diverse frågor som har mer att göra med opinionsläget hemma än deras utrikespolitiska intressen. Ta tex sverige under kalla kriget, då vi tog alla chanser att spotta på nato trots att de var vårt enda skydd mot öst. Detta eftersom vår regering visste att sverige var alltför strategiskt viktigt för nato för att de skulle kunna lämna oss i sticket i händelse av konflikt.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-19 19:30:00
Mike
Mmm, om USA velat tysta Saddam hade de ju bara behövt slänga ner en handgranat i hans "råtthål" när de hittade honom.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-20 17:59:00
Sunny
Ja Mike men det var ju inte de initierade i vita Huset som var ute på fältet precis. De riskerar inte livhanken. Att döda honom på egen hand vågar väl ändå inte soldaterna ? Sönerna dog ju i eldstrid:då går det ju ann. Men ärligt talat: Jag tycker nog att det irakska folket kan få dömma honom: i det fallet håller jag med Buch.
Inlägg #7: Postat: 2003-12-22 10:50:00
please
snälla Sunny - det stavas BUSH. 4 bokstäver. B-U-S-H
Inlägg #8: Postat: 2003-12-22 14:21:00
Mike
Snälla Sunny! Saddam hittades ju inte av en slump av "vanliga soldater". Om USA velat döda honom hade de gett specialstyrkorna stående order att inte ta honom levande. Vissa bedömare i USA trodde att de hade sådana order. Men så var det tydligen inte...
Inlägg #9: Postat: 2003-12-23 16:49:00
Sunny
Please: Sorry min dyslexi spelar mig hela tiden en del spratt. De svåra orden kollar man ju men det självklara slinker igenom.
Mike: Jag har nog utgått ifrån att deras order varit ingen överlevande ja. Det ska bli intresant att se ifall det finns en taktik med detta o vilken?
Laddar...