Varför extremism?

Inlägg #1: Postat: 2003-12-03 22:39:00
Frasse
Så är det ditt försvar för politiskt våld? Att de andra är värre. Hur gammal är du Viktor/Unto Seppälä? 9 år?
Inlägg #2: Postat: 2003-12-03 22:54:00
Yohannis Petersson
Nej, Unto Seppäla, alias "Viktor", det ser jag inte som samma politiska våld, tack vare att sådant anfall oftast är demokratiskt förankrat. Men organisationer, som vägrar att hålla sig inom demokratins ram och dessutom ser ett egenvärde med revolution med våld, agerar utifrån ett helt annat perspektiv. Det är alltid den som rättar sig under demokratin, som får mina sympatier.

Jag instämmer efteråt i Frasses förfrågan till dig, Viktor/Unto Seppälä.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-03 22:54:00
Yohannis Petersson
Du är väldigt naiv, som använder ditt alias, som numer är välkänt på Sourze.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-04 05:42:00
Jan Schmidt
Det förefaller mig som om sakargumenten börjar tryta, när tjatandet om Viktors signatur brer ut sig över sajten...
Karl´n får väl kalla sig vad han vill!?
Inlägg #5: Postat: 2003-12-04 09:28:00
Thomas L. Aabo
Det förefaller mig att sakargumenten börjar tryta då Viktors vapendragare inte kommer med några själv.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-04 10:37:00
Frasse
TLA: jag har glömt vad vi debatterade.
Inlägg #7: Postat: 2003-12-04 13:35:00
anders
Det är intressant att terrorister som Baader-Meinhof m fl ofta försvaras och till och med i viss mån glorifieras av vänstern. För mig är det svårt att förstå varför en politisk organisation kan fördöma våld utfört av staten/polisen men i samma andetag sanktionera våld från terrorgrupper som nödvändigt ont. RAF ville göra upp med Tysklands naziförflutna med all rätt! men metoderna de använde påminner ju en smula om nazisternas - mord, hot och kidnappning av "oliktänkande".
Inlägg #8: Postat: 2003-12-04 13:36:00
anders
En sak som har slagit mig är att de länder i Europa som har haft en totalitär fascistregim också har haft problem med politisk terrorism senare. Vad man kan dra för slutsatser av det vet jag inte, rösta inte på jättenazisterna?
Inlägg #9: Postat: 2003-12-04 15:25:00
Yohannis Petersson
JS:
Enligt min mening använder mig " falsk signatur", bara om man inte vågar stå för vad man tycker eller känner mindervärdskomplex över det. Sedan i somras har signaturen "viktor", till största delen skrivit historielösa artiklar, dock ända sedan han slutade med sitt riktiga namn Unto Seppälä -om nu det är hans riktiga namn?
Inlägg #10: Postat: 2003-12-04 22:34:00
Jan Schmidt, svar 5
Thomas L Aabo, jag är inte "Viktors vapendragare", det behöver han knappast någon. Jag har bara retat mig på det meningslösa tjafsandet om hans signatur resp. verkliga identitet så länge att jag tyckte att det var dags att säga något. Herre gud, det spelar väl ingen roll vad karl´n kallar sig, det intressanta är väl vad han tycker, eller..?
Inlägg #11: Postat: 2003-12-04 22:40:00
Jan Schmidt, svar 9
En grundläggande del i den s k yttrandefriheten är ju just att man får uttrycka åsikter utan att behöva stå för dem med sitt namn. Om någon väljer att utnyttja denna frihet, har ingen annan anledning att tycka illa vara! Vad skäl Unto S har för att skriva under signatur kan varken du eller jag veta, Yohannis, och vi bör avstå ifrån att spekulera i det.
Inlägg #12: Postat: 2003-12-05 10:09:00
Thomas L. Aabo
Jan, "behöver knappast någon"? Menar du därmed att du tycker att hans kommentarer har någon som helst tyngd?!
Inlägg #13: Postat: 2003-12-05 22:03:00
Yohannis Petersson
JS:
"Vi bör avstå ifrån att spekulera i det?", jag förstår att du tycker det är löjeväckande, men jag som grunddemokrat, kan inte respektera en person som ger sig in i debatter utan att våga stå för det.
Det verkar som om du sympatiserar med maskerade stenkastare också och motsätter dig ett maskeringsförbud?
Om du gör det, respekterar du inte demokratin.
Inlägg #14: Postat: 2003-12-06 09:59:00
Jan Schmidt
TLA, ja, det tycker jag faktiskt! Och det tycker nog du också ibland, annars skulle du inte bry dig om att kommentera. YP, du drar konsekvenserna alldeles för långt: Skriva under signatur är som att lämna uppgifter till pressen anonymt, något som kan behövas för att demokratin ska fungera. Det kan komma en dag då både du och jag och TLA måstre skriva anonymt om vi överhuvudtaget vill skriva...
Inlägg #15: Postat: 2003-12-06 10:01:00
Jan Schmidt
Och nej, jag tycker inte att man ska införa maskeringsförbud, men det är bara för att jag inte vill att myndigheterna ska reglera demonstrationer mer än de redan gör. De organisationer som arrangerar demonstrationer bör själva hålla rent från maskförsedda stenkastare...
Inlägg #16: Postat: 2003-12-06 14:31:00
Yohannis Petersson
JS:
Hur vaccinerar pressen sig, mot falsk information, från anonyma uppgiftslämnare?
Vem är ansvarig för desinformationen i pressen, om en oskyldig blir drabbad?
En individ utan signatur, är beredd att stå sitt kast, gentemot den anklagade.
Inlägg #17: Postat: 2003-12-06 15:31:00
Jan Schmidt
Yohannis, jag kan inte säga emot dig, för du har rätt i det du säger. Men jag tycker ändå att det ska vara fritt fram att säga och skriva vad man vill utan att behöva skriva under det med sitt namn. Risken för falsk information är ju något som man får på köpet med anonymitetsskyddet, men jag vill inte att det avskaffas ändå.
Inlägg #18: Postat: 2003-12-06 20:31:00
Jan E
Det kan finnas många godtagbara anledningar att skriva med signatur. Det kan jämföras med att använda siga av den grundlagsskyddade meddelarfriheten. Sluta tramsa och diskutera sakfrågan istället!
Laddar...