Medborgarplikt åt alla

Inlägg #1: Postat: 2003-11-24 08:12:00
Per W
Jag vill själv inte tillbaka till de glorifierade och förljugna 60-70-talen. Skandalerna kom tätt: Wennerström, IB-affären, Sossarnas hemliga polis mm mm.
Överheten berikade sig lika mycket som nu men utan risk för granskning.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-24 08:15:00
Per W
Forts. Sverige var "neutralt "och moraliskt "bättre" än alla andra länder. Samtidigt hade vi ett långtgående samarbete med NATO, som säkrade vårt oberoende utan att vi officiellt tog vårt ansvar.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-24 08:17:00
Per W
Nej, ni som är födda på 60-70-talet. Gå inte på propagandan att Sverige var ett "paradis" då. I dag har ungdomar mycket bättre kunskap och möjligheter att förverkliga sina drömmar än då.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-24 09:14:00
Ambjörn
Jag menar ingen form av hjärntvätt. Jag menar att det vore nyttigt för unga människor att arbeta ett år i den åldern inom olika sektorer som öppnar ögonen för dem om livet och samhället. Sedan får de göra sina egna reflektioner. Om man kombinerar det med typ körkortstagning och en yrkesutbildning som man alltid kommer ha användning av oavsett om man därefter arbetar eller studerar så utgör det ett incitament.
Inlägg #5: Postat: 2003-11-25 09:39:00
daniel.
Och vi som inte gillar tvång som värnplikten och liknande, som tycker det är förkastligt att staten ska ha denna tvångsmöjlighet på sina medbrogare...hamnar vi i fängelse då? Precis som man idag kastar ungdomar i finkan för att de inte vill lära sig döda?
Laddar...