Jag har lösningen!

Inlägg #1: Postat: 2003-10-26 10:27:00
Ramona Danlen
Jag ber om ursäkt om jag förklarade mig fel men jag menade inte världspråk jag menade att det i Sverige ska pratas svenska och därför är det svenska som ska läras in först så att alla förstår varandra.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-26 15:44:00
Viktor
Bra Erik! Mycket Bra!
Inlägg #3: Postat: 2003-10-26 17:30:00
Björn
Erik: Jag håller med om att ett världsspråk skulle vara praktiskt, och det finns ju faktiskt ett embryo till ett sådant som du kanske känner till. Esperanto är ju tänkt att vara just det, men som det ser ut nu verkar det som om engelska sprids fortare och rent spontant. Inget fel i det, engelska är ju ett språk så gott som något annat.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-27 09:00:00
Viktor
Språket ger makt och makt sprider språket. Just nu är den anglosaxiska imperialismen som utövar den största makten, med pengar, mutor och krig. Därför sprider engelskan så fort och ”spontant”. Har man makten så är intresset svalt för andra språk, det är maktspråket som gäller. Jag gör min lilla protest, jag vägrar att använda engelska språket, trots Shakespeares underbara språkanvändning.
Inlägg #5: Postat: 2003-10-27 12:58:00
Erik Lindgren
Världsspråk som världsspråk, engelska eller esperanto spelar mig ingen roll. Däremot finns det säkerligen människor som uppfattar spridandet av engelska som ytterliggare ett gift från Den Store Satan. Esperanto är dock rent språkmässigt långt överlägset engelska , det är lättlärt, enkelt att förstå, utifrån de språk man byggt upp det på. Jag tycker ändå att engelskifierandet av det svenska språket har gått för långt. Fläskar man på för mycket med det låter det bara töntigt.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-28 23:16:00
Björn
Viktor: Om alla pratar "maktspråket" engelska, borde inte det då i sådana fall leda till en jämlikare värld? Erik: Jo, jag har hört liknande om esperanto, och det har dessutom fördelen att inga behöver känna sig trampade på tårna, varför känslomässiga hinder borde vara mindre. Nackdelen är rent praktisk, de flesta skulle behöva börja från ruta 1.
Laddar...