Muslimer och vården

Inlägg #1: Postat: 2003-10-24 12:58:00
Viktor
Först får jag tacka Ramona D. för intressant läsning. Det ända som stör är Ramonas korkade kommentarer. Muslimernas önskemål är helt i linje med demokrati. Här finns inget om det heliga kriget eller Jiddah. Mänskliga rättigheter beskriver allas lika rätt, alla har samma rätt att komma med önskemål. Men i Ramonas värld är det tydligen bara moderata småföretagare som får ställa krav.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-24 13:26:00
Per W
Sverige har inte som t.ex Bolivia, Peru, Moldavien m fl länder en usel ekonomi, utan vi är i förhållande till övriga världen välmående och satsar stora pengar på hälso- och sjukvård.
Naturligtvis skall vi så långt det är möjligt respektera olika gruppers önskemål vad gäller omhändertagande i vården, ävem muslimers.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-24 14:43:00
Thomas L. Aabo
Muslimerna kan väl låta sina söner omskäras av judarna. Enligt artikeln har de ju redan ett nätverk för detta.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-24 14:53:00
Michael Ståhlberg
Viktig information. Men lösningen?Kraven kommer att växa i takt med att vår muslimska befolkning gör det. Inte nog med att den ökar via
massinvandringen till EU, den ökar även via muslimernas högre födelsetal. För övrigt tror jag den korrekta siffran är ca 400 000 muslimer i Sverige.
Inlägg #5: Postat: 2003-10-24 16:03:00
KD
"Jag sprang på en sida som handlade om islam..." säger det mesta om RD.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-25 01:35:00
Malin Michea
"Om du som är sjuk tycker att det är viktigare att få "rätt" kön som behandlar dig skulle jag starkt ifrågasätta ditt behandlingsbehov", skriver du. Men kvinnor som föredrar att bli gynekologiskt undersökta av kvinnliga läkare och inte av män? Är det också ett "orimligt"krav?
Inlägg #7: Postat: 2003-10-25 09:34:00
David
Ramona har väl rätt när hon säger att muslimer måste anpassa sig till det svenska samhället istäkllet för at hålla fast vid uråldriga seder, kommer vi svenskar till iranb måste vi nog med rätta anpassa oss till Iran, muslimer får anpassa sig till det svenska samhället
Inlägg #8: Postat: 2003-10-25 10:40:00
Elin
Jag forstar inte dethar. Vi har alltsa en grupp manniskor som tillsammans kommit fram till att de vill att samhallet skall forse dem med vissa saker... och det ar fel pa nagot satt?? Detta ar uppenbarligen sa viktigt for dessa manniskor att de skrivit ner det for att sprida informationen. Och vi skall bortsortera den pga ...Ramona svarar...
Inlägg #9: Postat: 2003-10-26 00:06:00
Mats
Sverige har inte en usel ekonomi. Landstinget har det dock. Främst beroende på att en mindre mängd av Sveriges befolkning ges möjlighet att lägga vantarna på tillgångarna. Muslimer är vad du än tycker också människor. Dom får säga hur dom vill bli behandlade. Du verkar drivas av rädsla och hat, du verkar jättekonstig.

Och var försiktig med särskrivningarna, det är lätt att misstolka dina texter.
Inlägg #10: Postat: 2003-10-26 20:54:00
Sunny
Artiklen har väckt debatt: Då vet vi att den behövdes. Det finns rimliga krav,o det finns orimliga krav. Alla ska enligt min åsikt kunna välja en kvinnlig gynekolog. Jag kräver detta själv. Alla ska kunna välja både ett o två ägg till frukost på tal om en aktuellt debatt Självklart ska muslimer,judar,vegetarianer, veganer o diabetiker kunna få en anpassad kost.
Inlägg #11: Postat: 2003-10-26 22:01:00
Burken
"Jag sprang på en sida som handlade om islam när jag letade efter något annat och eftersom den är på svenska började jag läsa." En härlig mening från 11 åring.
Inlägg #12: Postat: 2003-10-28 02:07:00
Michael Ståhlberg
Ett ouppmärksammat problem:muslimer får inte röra vid någon av motsatt kön -undantag make/maka och, antar jag, nära släkting. Hur fungerar det inom sjukvården? Får manliga läkare röra vid kvinnliga patienter?
Inlägg #13: Postat: 2003-10-28 19:38:00
Mike
Och hur ska det vara på Ramonas statliga bordeller? Ska man få välja kön på den man blir behandlad av där?
Laddar...