Inlägg #1: Postat: 2003-09-29 13:46:00
|
Viktor forts |
Är det så, så är det fel att säga att hårda straffar ger mindre brottlighet. Orsakerna på låg brottslighet är säkert helt andra. Det är också fel att jämföra nazistiskt övertagande med några stenkastande ungdomar i Göteborg. Jag vet att du är välläst och därför är det svårt att förstå varför du jämför dessa grupper. Franco-diktaturen klarade sig länge och brottligheten var låg, men det är ingenting att eftersträva.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-29 13:52:00
|
Viktor forts |
Två år sedan var vi i Spanien, åkte runt i Andalusien och var bl.a. i Jerez de la Frontera, drack massor av Sherry, var på deras årliga fest, på festens kvinnodag, med tusentals flamenco-dansande och sjungande kvinnor med kastanjetter, kvinnor klädda i andalusiska dräkter. Jag tror att min fru hade för första gången anledning att vara lite svartsjuk jag fick såå många slängkyssar. Ha en bra semester!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-29 14:39:00
|
Lennart Ekman |
Hej Viktor.
Ser att du läst min artikel hela vägen - vilket gör mig glad.
Ett par missförstånd - jag påstår inte att brottsligheten är
mindre för att det är hårdare straff. Det var de bosatta svenskarna som
upplyste oss om detta. Ett av mina argument var: Kanske respekten
för äldre är större? Ett är säkert - där vågar oss ut efter mörkrets inbrott.
I Sverige är vi rädda - ibland även på ljusa dagen. Gran Canaria är spanskt.
skattefritt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-29 14:40:00
|
Lennart Ekman |
Svar 2. En missuppfattning. Jag berättar om nazisterna och deras försök till maktövertagande - vilket misslyckades. Däremot beskriver jag vissa händelser där Mussolinis ungdomar gick på härnadståg mot ” röda ” och äldre socialdemokrater.
Källa: Upton Sinclaire . Mellan två världar.
Franko var ännu inte uppfunnen på 20 talet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-29 14:41:00
|
Lennart Ekman |
Svar 3. Då hustrun och jag var några år yngre bilade vi runt. Paris var mitt
” paradis. ” Kanarieöarna 5 st. har först på senare år då rörligheten lagt hinder i vägen blivit vårt resmål.
er om festen - väl att hustrun kan behärska sig.
Nu får Du ha det.
|
|