|
Inlägg #1: Postat: 2003-09-10 15:37:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Minns det eller om det var en annan omröstning. Journalist i tv gick runt o. frågade diverse parlamentariker, och generande många visste inte vad de röstade på. Bortförklaring: det var så många ärenden att rösta om, så att det var omöjligt att ha kunskap om alla.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-09-10 15:57:00
|
|
Erik Lindgren |
I och för sig står det glasklart i Maastricht-fördraget om den gemensamma valutan. Så glasklart att det till och med är Maastricht-fördraget som är EMUs grundlag. eftersom det var Maastricht vi skrev på när vi gick med, så är det rätt orimligt att politikerna inte visste vad de skrev på. Varför kommer annars argumentet från ja-sidan att vi redan skrivit på att gå med? Ni blev så blåsta, att pungen skrumpnade och ni blev impotenta på stubben.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-09-10 16:13:00
|
|
Sladden |
Minns det ungefär så jag åxå.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-09-10 16:38:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Erik: du har så rätt om Maastricht.
Står för övrigt i en av artiklarna jag la ut webbadress till. Varför finns ingen länkfunktion här på Sourze?
Men det står åxå att vår härskarklass inte var så pigga på att upplysa om saken utan när den fördes på tal så viftades den bort.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-09-10 23:37:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Om vi nu säger att herrarna har rätt. Jag är inte insatt i Mastrichtfördraget men jag utgår från att ni kan er sak. Då undrar jag bara: Våffå gör di på detta sättet?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-09-28 19:56:00
|
|
Magnus Berggren |
Det är en viss skillnad på vad man ärligt står för och vad man kan sälja in här och nu; det har väl alla lärt sig av den senaste kampanjen. Janerik L har säkert rätt i att om EU-omröstningen 94 hade fått handla om EMU också, så hade den lett till ett klart nederlag för ja-sidan.
F ö så har Sverige för mycket attityd av att spela "bror Duktig" inom EU. Många andra länder är inte hälften så angelägna att hålla avtalen till punkt och pricka som våra politiker är.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-04 12:28:00
|
|
Magnus Andersson |
Bland annat hela år 2002, men även tidigare, fanns en stark övervikt hos den svenska opinionen för att införa euro. Varför detta _omogna_ gnäll på att det mörkats för svensken?
|
| |