Inlägg #1: Postat: 2003-08-26 23:37:00
|
Björn |
Anta att jag som svenskfödd skulle konvertera till en konservativ variant av islam eller kristendom, skulle det då vara dags att deportera mig till något land där mina attityder var mer vanliga? Ditt invandringsmotstånd leder ju till ett synsätt som är allt annat än liberalt, så jag förstår inte riktigt din benämning på dig själv.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-27 12:56:00
|
Michael Ståhlberg |
Bästa Björn: jag kan inte fatta att du inte förstår att jag gör skillnad mellan svensk medborgare & utländsk dito. Det gör t o m vår lagstiftning. Människors rättigheter beror alltså på medborgarskap. Så är det globalt. Det är ok. Precis som att du och ingen annan via släktband kan ärva ett st. egendom.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-27 13:32:00
|
tusensköna |
Något är aldrig ok bara för att det står i en lagbok.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-27 15:29:00
|
Michael Ståhlberg |
Har jag aldrig påstått. Tvärtom.
Dels vill jag avskaffa alt. ändra en lång rad lagar, dels anser jag att
varje lag måste vara baserad på
ett tydligt, konsekvent moralfilosofiskt resonemang.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-27 15:30:00
|
Michael Ståhlberg |
Invandringen och därigenom mångkulturen hotar principen om likhet inför lagen, eftersom kraven på kulturella och religiösa undantag växer. Detta är ett problem som Zarembas artikel försöker diskutera.
Min andra käpphäst, förutom invandringen, feminismen hotar också nämnda princip, eftersom feminister struntar i att angripa "patriarkatets" positiva särbehandling av kvinnor. T ex
lägre straff för kvinnor än män för identiska brott. Dalt med kvinnliga menedare med mera.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-27 15:31:00
|
Michael Ståhlberg |
I stället kräver feminister mer positiv särbehandling via t ex kvotering.
Likheten inför lagen, vilken jag ser som kärnan i den
liberala ideologin, kräver alltså både kritik av feminism och den förda flyktingpolitiken plus mångkulturalismen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-27 16:30:00
|
tusensköna |
Man måste inte tillgodose allas krav på personliga fördelar, man kan komma överens om en lag som är lika för alla och inte gör några undantag. Detta går mycket väl att ha i ett mångkulturellt samhälle. Beträffande straffskillnader mellan svenskar och utlänningar så döms de sistnämda hårdare, oftare och med lägre krav på bevisföring för samma brott. Nu snackar du igen om feminismen som det som kvällsblaskorna skriver.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-27 21:02:00
|
Björn |
Ståhlberg: Du missar min poäng. Ditt motstånd mot invandring grundar sig i att den för in andra kulturer, och det är det du har problem med. Men har man problem med att det finns olika värderingar och olika sätt att leva på, då är man ju inte liberal.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-27 21:07:00
|
Björn |
För övrigt är det ju ingen tvingande nödvändighet med kulturella och religiösa undantag bara för att det finns olika kulturer och religioner, snarare blir sådana undantag förr eller senare ett hot mot kultur- och religionsfrihet eftersom religiös övertygelse och privata värderingar då upphör att vara de privatsaker de ska vara.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-29 22:39:00
|
Sunny |
Tusensköna: du har många poäng här!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-30 11:16:00
|
Elisabeth |
Det är som att tala ett språk hemma och ett ute.Som att när man stängt ytterdörren till hemmet.Väntar djävulen på en därute,eller så är man tvingad att rätta sig efter djävulens principer.
|
|