Inlägg #1: Postat: 2003-08-22 12:27:00
|
Michael Ståhlberg |
Och beträffande rakade ben så var det vi inte antifeminister som började.
Antar att du läst Nina Björks "Under
det rosa täcket" eller Skugges krönikor, i vilka rakade ben är en jättefråga, samtidigt som rakade mansansikten inte är det.
Den feministiska grundhypotesen
är fel: män i Sverige är mer förtryckta än kvinnor kvantitativt sett.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-22 12:29:00
|
Michael Ståhlberg |
Fel med kommatecken där kanske.
Kanske kan att orden efter redogör för den feministiska grundhypotesen, när det i stället var
tänkt att påvisa i vilket hänseende den är fel.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-22 12:35:00
|
Michael Ståhlberg |
Beträffande debattklimatet här på
Sourze vad gäller feminismen, så är
den skrämmande. Jag vet inte om jag vågar skämta om saker eller
argumentera utifrån eget tycke och smak utan att bli systematiskt missuppfattad av människor som
antingen inte kan ha läst vad jag skrivit eller som inte fattat ett dyft. Väntar på okej från kvinnlig mailvän om jag vågar publicera den där artikeln jag nämnde. Så långt har det alltså gått!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-22 12:50:00
|
Jolin |
Det där med rakning är verkligen ett mysterium. Det finns inget Sourzare älskar att diskutera mer. Skriv en artikel om könsrakning och du har hundratals kommentarer på nolltid. Helt sjukt. Undrar om en artikel om rakade mansansikten ens skulle läsas?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-22 13:00:00
|
Magnus Löwendahl |
Det där ÄR märkligt. Skrev själv faktiskt nästan klar en artikel som skulle vara satirisk med titeln "Manlig rakning", vilken beskrev hur jag rakade nyllet på morgonen. Men gav upp projektet för kanske 14 dagar sedan. Något ÄR bissart och konstigt med både rakningsgrejen och diskussionen kring det. Kan f-n inte komma på var knuten felet ligger. Kan någon?!?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-22 13:05:00
|
tusensköna |
Jag ser den feministiska grundhypotesen som något i stil med "folk förväntas ha olika egenskaper och roller på grund av sitt kön vilket leder till förtryck av bägge könen".
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-22 13:18:00
|
Michael Ståhlberg |
Svar 6: jag vänder mig mot t ex att alla "riktiga män gillar sport" Al Bundy etc, den sortens attityder.
Så långt är vi nog ense. Men jag
tycker, som jag skrivit tusen ggr.,
att feministerna i allmänhet inte är
tillräckligt radikala i sin kritik av
könsrollerna utan ignorerar när män i populärkulturella sammanhang utsätts för en behandling som skulle väcka ramaskri om det var
kvinnor som utsattes för den.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-22 13:22:00
|
Michael Ståhlberg |
Lite tröttsamt att höra försvar för detta med att kvinnor har alltid varit mer förtryckta. Än sen? Skall vi komma vidare eller inte? Tystnaden
från feministiskt håll om diskriminerande attityder till män tror jag är medveten och beror på
manshat. Därav min ovilja att kalla
mig feminist.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-22 13:29:00
|
Jolin |
Att män förbises i såna här sammanhang är också underligt. Jag menar, har man väl konstaterat att könsroller finns och att det är något negativt så krävs ju ingen komplicerad matematik för att räkna ut att även män drabbas av dem. Eller? Inbillar folk sig att den manliga könsrollen är "bättre" på något sätt? Det är delvis detta som får mig att ogilla ordet feminism.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-22 14:48:00
|
tusensköna |
Michael Ståhlberg, jag tycker att du och många andra här ofta genom att säga att feminister är dumma för att de tycker si och så fördömmer hela rörelsen istället för att fördömma de resonemang som någon person som kallar sig feminst uttrycker. Man kan inte säga att svenskarna förgriper sig på barn för att någon gör det.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-22 18:04:00
|
Michael Ståhlberg |
Skrivet i ale-inducerad vänlighet:
varför är ett litet ord så viktigt?
Du är ung, jag gammal. Kommer ihåg hur viktigt "konservativ" var för mig som tonåring på 60-talet, hur jag helt snöade in på begreppet. Hoppas det bara är "a phase youre
going thru". Tyvärr: hur väl du än vill alla män och kvinnor, så har tycker jag feministrörelsen spårat ur.
Sånt händer. Jag älskar min far, men politiskt har han helt spårat ur
rabiat högerextremism.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-22 18:10:00
|
Michael Ståhlberg |
Till Jolin: Jytte Bonnier borgerlig antikommunist, som jag hävdade för ca ett decennium sen att kvinnosläktet moraliskt var manssläktet överlägset. Har aldrig
förlåtit henne det. Beträffande dig, så har jag alltid tyckt du verkat "himla" sympatisk.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-22 20:27:00
|
Jolin |
Sympatisk? Nej, det är bara som det verkar tyvärr.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-23 16:47:00
|
Marlene Karnerfors |
En artikel om mansrakning har Lundahl redan skrivit
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-23 18:10:00
|
tusensköna |
Michael Ståhlberg, innan var du säker på att jag var kvinna, nu på att jag är ung. Varför? Borde folk som kämpar för jämställdhet sluta eftersom vissa delar av rörelsen är mindre bra? Försök rätta till felen istället för att ge upp.
|
|