Bör Yohannis rösta?

Inlägg #1: Postat: 2003-08-19 18:12:00
Björn
Är inte åldersgräns i så fall även det ett sätt att diskriminera? Varför måste man ha uppnått en viss ålder för att vara myndig förresten? Vad ska avgöra vem som är myndig? Det här kan ju bli en rätt lååååång diskussion...
Inlägg #2: Postat: 2003-08-19 18:28:00
tusensköna
Vill du ta upp den?
Inlägg #3: Postat: 2003-08-19 18:50:00
Björn
Jag kan ju försöka. Jag håller med Ståhlberg om att det ska finnas ett samband mellan myndighets- och rösträttsålder om nu myndighetsålder ska finnas. Men var ska en sådan ålder ligga, och varför? Människor mognar ju olika fort. Kanske efter godkänd grundskola vore något, grundskolan handlar ju trots allt om saker som ALLA ska kunna för att kunna verka i samhället, så något expertstyre skulle ju inte det handla om. Vad tror du?
Inlägg #4: Postat: 2003-08-19 22:39:00
tusensköna
Min grundtes är att alla som påverkas av ett beslut har rätt att vara delaktga i det. Av naturliga skäl går det inte i alla fall t.ex gravt utvecklingsstörda, ofödda, djur, små barn o.s.v., då får de som fattar beslutet ta hänsyn till deras intressen. Jag tror däremot att många under arton kan ta ansvaret att stå för den lösning som de tror är bäst. Grundskolan som den är idag gör ingen rättvis bedömning av kunskap eller ansvar.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-20 18:55:00
Björn
Nej, inte som den är idag. Men tanken är ju att efter avslutad grundskola ska man kunna det som behövs för samhället. Därför känns det kriteriet som en lämplig gräns.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-21 09:25:00
tusensköna
Det man lär sig i grundskolan kan inte vara objektivt. Alla som tror att på något har rätt att få sin åsikt förmedlad, oavsett vad de har för kunskaper.
Laddar...