|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-02 18:44:00
|
|
Alvunger |
Nej jag vet. De flesta människor tar med jobbet hem, stressar vidare fast de borde stänga av. Självklart behöver vi mer resurser till äldrevården, men där föreligger en paradox. maskiner kan göra mkt, men ingen maskin i världen kan göra det jobb som mänsklig omtanke o vänliga ord kan göra. Det är fler människor som behövs i vården, inte maskiner.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-04 01:52:00
|
|
Björn |
Så sant, men vad jag tror att pokerplayer försöker säga är att inga jobb som kommer andra människor till del är onödiga. Sedan är det en annan sak att de som konstruerar ambulanser ska sitta på Volvo eller Mercedes och sköta sitt jobb och inte på landstinget, och att både ambulanser och sjuksköterskor behövs för en fungerande vård, men det finns ingen orsak till varför det ena skulle vara viktigare än det andra eftersom båda behövs.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-04 10:10:00
|
|
Alvunger |
Nej, självklart är de inte onödiga. Det är väl ingen som har sagt. Vad det handlar om är väl värderingen av de olika jobben. Perssons jobb är då rakt inte onödigt. Han tjänar som tio vårdbiträden gör i månaden. Tio vårdbiträden hjälper ca 10 vårdtagare i månaden m deras dagliga vård. Persson är värd mkt, men är han värd 100 pensionärer?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-06 02:12:00
|
|
Björn |
Faktiskt en svårare fråga att svara på än du kanske trodde. Om Göran skötte sitt jobb dåligt skulle det kanske leda till att vi hade råd att anställa 1000 vårdbiträden färre? Jag vet inte säkert, men det kanske är tänkandet bakom de extrema skillnaderna i löner.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-06 02:18:00
|
|
Björn |
Å andra sidan, om de som jobbade inom vården bara tänkte på att dra ihop till sin brödföda och struntade totalt i patienternas välbefinnande skulle vården inte fungera alls. Så vem tar hur mycket ansvar, och hur ska man värdera det? Jag tror jag får återkomma.
|
| |