|
Inlägg #1: Postat: 2003-05-03 11:51:00
|
|
Johan S |
Apropå beslutsfatande: Vad jag kommer ihåg tillsatte riksdagen en utredning med en massa olika expertgrupper för att ta reda på om homoadoptioner skulle få genomföras. Det var grupper av psykologer, rädda barnen, rätt många. Alla sa nej eller i varje fall vänta ett tag till och forska mer - alla utom rsfl naturligtvis. Vad gjorde riksdagen? De kastade ut alla råd och sa javisst ska de få adoptera, vi är ju inte så trångsynta att vi bryr oss om hur barnen kommer att må. Way to go!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-03 12:24:00
|
|
Mikael Larsson |
Jag är ingen bög/flat-hatare men jag har svårt för homoadoptioner.
I ett förhålland med ett par av samma kön tex 2 kvinnor, vem skall barnet/barnen kalla mamma?
Samma sak 2 män, vem skall barnet/barnen kalla pappa?
Är jag trångsint eller bara fundersam?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-03 14:19:00
|
|
Jolin |
Jag kan säga redan här och nu att jag inte tänker argumentera för/mot homoadoption/inseminering. Artikeln handlar om hyckleriet som ligger bakom besluten, inget annat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-03 23:28:00
|
|
Björn |
Det här är ju nu inte egentligen en fråga om vem som ska ha "rätt att adoptera", för det har ju ingen, oavsett läggning. Däremot är det ju bra om lagstiftningen inte i onödan sållar bort eventuella lämpliga par pga sexualitet, för ju större utbud av lämpliga par man har att välja mellan, desto bättre förutsättningar för barnet att få bra föräldrar. Men det har aldrig handlat om någons "rätt att bli förälder", för någon sådan rättighet finns inte för någon.
|
| |