Inlägg #1: Postat: 2003-04-23 10:58:00
|
Per W |
OK Finland! Vad skulle du säga om en hund skulle prioriteras före dig i vårdkön om du hade cancer!!!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-23 11:26:00
|
Finland |
Jag skulle reagera på att det kändes fel. Fel eftersom jag självsvåldigt tycker att jag skulle ha mer nytta av cancervård än hunden. Kanske främst då pga att hundens sannolika livslängd är kortare än min. Men påstår jag att jag är mer värd än hunden är det ju en rasitisk åsikt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-23 13:40:00
|
Per W |
Rasistisk??? Artistisk kanske, förlåt...
Och ju kortare liv ett djur har desto mindre värt är det...?
En sköldpadda kan leva dubbelt så länge som människan. Och din slutsats vad gäller värdet, Finland?..
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-23 13:45:00
|
Per W |
"Självsvåldigt" tycker du att det är fel att hunden går före i vårdkön. Men du har inga argument mer än levnadsår eftersom du tycker att hunden i princip är lika mycket värd som du... Det haltar....
Människan har ju alltid tagit sig rätt att dominera djuren på moraliska och andra grunder, och jag tycker det är rätt!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-24 12:58:00
|
Finland |
Jag har inte sagt att jag tycker hunden är lika värd som människan. Jag gör en poäng av svårigheten att skatta värdet, dvs det är få som tänker på VARFÖR vi värderar som vi gör. Alltså, VARFÖR är hunden mindre värd än vi?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-24 13:03:00
|
Finland |
Ärligt talat tag tycker själv det här med värdering är svårt. Dvs svårt att värdera HUR MYCKET hunden är värd jmf med en människa. Det jag dock är övertygad om är att liksom slavarna blev "uppvärderade" i förhållande till tex den vite mannen, så bör djur bli uppvärderade i förhållande till människan. Man kan inte bara slentrianmässigt vilket vi gör pga att "det altlid varit så" ta för givet att djur är mycket mindre värda.
|
|