|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-16 16:37:00
|
|
JoeHill |
Har du någon källa som styrker ditt påstående att det är fler aborter i länder där det är förbjudet?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-16 16:41:00
|
|
P |
Jepp, läser regelbundet RFSU:s tidning där man bevakar abortfrågor runt om i världen. Ju öppnare och friare, desto bättre. Sexualundervisning, fri tillgång till preventivmedel och rätt till abort leder till färre oönskade graviditeter. Lägger man locket på och försöker förbjuda oavsett om det handlar om preventivmedel, sexualundervisning eller abort skjuter de oönskade graviditerna i höjden och därmed också de illegala aborterna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-16 16:47:00
|
|
nästan helt ovidkommande kommentar |
Påminner om argumenten för legalisering av knark... gör det inte?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-16 16:49:00
|
|
P |
Du menar att man ska bortse från dessa fakta för att argumenten påminner om andra argument? Tycker du inte att det är viktigt att man vet vad man får när man stiftar lagar?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-16 17:17:00
|
|
Biff |
skillnaden mellan knark och abort är att knark är skadligt och beroendeframkallande.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-16 17:51:00
|
|
JoeHill |
P: Ge mig en länk som jag kan nå på nätet. Att "du" har läst det betyder ingenting för mig. Jag har tyvärr inte tillgång till RFSUs tidning.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-16 18:23:00
|
|
P |
Jag läser inte tidningen på nätet men nu kan kanske hitta uppgifter på deras hemsida www.rfsu.se
Annars ring någon där som är kunnig. Det är rätt välkända fakta som alla kunniga på området känner till. Jag är ledsen att jag inte har nån aktuell länk på nätet att tipsa om men jag läser sällan på nätet just för att mycket man läser i den här frågan på nätet är propaganda åt båda håll.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-16 18:50:00
|
|
JoeHill |
P: Tack för länken. Intressant sida. Kunde dock inte hitta något om att antalet aborter per capita är högre i länder där det är förbjudet jämfört med länder där det är tillåtet. Jag ser dock problematiken med en sådan undersökning då WHO endast kan uppskatta ett mörkertal i dessa länder där abort är förbjudet. En jämförelse skulle således ske mellan ett uppskattat mörkertal och exakt statistik vilket inte ger så mycket.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-16 19:11:00
|
|
P |
Jo, det förstås vara ännu fler illelagala aborter i de länder där abort är förbjudna än vad man känner till. Och det talar ju bara för att abortförbud leder till många illegala aborter o okunskap om mängden aborter. Så mycket bättre med säkra aborter och pålitlig statistik och kunskap.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-16 19:20:00
|
|
JoeHill |
P: Men om det nu är så att det är fler aborter i länder där det är förbjudet, vad beror det på? Det kan ju knappast bero på det faktum att det just råkar vara förbjudet. Jag tror snarare det hänger ihop med att dessa länder även är emot preventivmedel samt att informera om dessa. Så om dessa länder behöll sitt abortförbud men distribuerade preventiv medel gratis samt informerade så skulle nog de länder där abort är lagligt ligga i "abort-toppen" istället.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-16 22:17:00
|
|
P |
Preventivmedel och aborträtt hänger alltid ihop. Preventivmedel bygger ju på insikten att människor alltid haft sex inte bara för barnagörand eutan för njutningens skull. Aborträtten bygger på samma sak - att graviditet inte alltid är en önskad utgång av sex. Så fort man skär när på aborträtten gör man sex ångestladdat för kvinnor - det KAN gå fel ibland.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-17 00:39:00
|
|
Björn |
P svar 11: Jag är visserligen abortförespråkare, men jag tycker du är ute och cyklar när du säger att preventivmedel och aborträtt ALLTID hör ihop. Som exempel kan nämnas att den vämjeliga sekten KDU trots allt ändå har gjort något bra, nämligen kämpat för fri tillgång till kondomer i syfte att förhindra oönskade graviditeter. Att jag sedan misstänker att de bryr sig mer om bibelns ord än om utsatta människors bästa är en annan sak...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-17 10:16:00
|
|
P |
KDU är strateger. De vet att fri tillgång till preventivmedel är en gångbar åsikt i Sverige idag. Det får dem att verka mer trovärdiga. Det betyder inte att fri tillgång till preventivmedel är en dålig sak. Det brukar hänga ihop. Jag känner då inte till något land där man uppmuntrar unga att använda preventivmedel men fördömer abort. Se USA t ex där "avhållsamhet" är bush nygamla idé
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-17 12:39:00
|
|
JoeHill |
P: Om man vill ha sex för njutningens skull men inte riskera bli med barn/abort, så kan man sterilisera sig. Det är 100. Då slipper man precis all ångest.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-17 13:02:00
|
|
P |
Du har aldrig funderat på att bara för att man i en specifik situation i sitt liv inte kan ta han dom ett barn så betyder det inte att man aldrig kan det. Visst kan du driva den frågan, att alla som inte är beredda att ta hand om ett barn bör sterilisera sig. Bäst tror jag ändå vore att ta hänsyn till att vi pratra om människor och inte maskiner vars liv och prioroteringar skiftar mycket under en livstid.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-25 22:33:00
|
|
Jag |
faktum är att kvinnor i Sverige skiter i att informera sig, det är med dagen efter piller verkar svårt för många. En kvinna skrev i en frågespalt om kvinnohälsa att hon blivit gravid trots att hon bara enstaka samlag utan skydd. ja men Herre Gud, det gäller ju inte hur många oskyddade samlag hon haft utan NÄR hon haft dom. Kring ägglossning räcker ett, dagarna innan mens kan hon knulla dygnet runt utan risk. Det borde en svensk kvinna veta.
|
| |