|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-25 20:40:00
|
|
Yohannis Petersson |
Nej, men för att få en bostad kräver hyresvärden viss anständighet, från kunden och den har oftast inte de hemlösa och det bär dom som individer ett ansvar för. Först när dom tänker ta det ansvaret kan dom få en bostad. Om dom tänker ta det, förstås?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-25 23:00:00
|
|
Erik Lindgren |
Frågan är ju om denna anständighet rör kläder och andra saker som i sin tur rör ekonomi och som därför är omöjliga för den hemlöse att förbättra så länge han inte vill begå brott, eftersom hanses ekonomi troligtvis inte finns.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-26 11:41:00
|
|
Yohannis Petersson |
Det ursäktar inte att begå brott för det, möjligen kan det vara en förklaring men ta mig tusan ingen ursäkt. Återigen varje individ har ett eget ansvar oavsett om man tar det eller inte.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-26 18:23:00
|
|
Erik Lindgren |
Det är inte i många situationer i den mänskliga världen som uttrycket "survival of the fittest" gäller, men det gör det här. Väljer man att leva eller att dö, pga ett skitigt regelsystem? Att stjäla pga ekonomiska problem, såsom en uteliggare, fattig eller narkoman är inte bara en anledning, utan också en ursäkt, då dessa tillhör dem som alla backar ifrån, dem som alla vägrar pengar eftersom alla "vet" att de bara tänker köpa sprit eller sil.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-26 18:26:00
|
|
Erik Lindgren |
De är invävda i ett nät där de hela tiden måste ha det ena för att få det andra. Det finns ingen väg in, men många vägar ut. Hur, anser du, skall de då lösa detta problem?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-26 22:06:00
|
|
Yohannis Petersson |
Ja, det är ett socialpolitiskt problem och det finns olika lösningar beroende på vilken ideologisk uppfattning man har. Men jag anser aldrig det är försvarbart att stjäla och hota andra människor för att få föda.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-26 22:31:00
|
|
Erik Lindgren |
Jag blir nog tvungen att säga emot mig själv här. Vi dnärmare eftertanke anser jag inte att man kan tatta något någonstans och ursäkyta sig med att "jag behövde pengar till tjack". Däremot är det en anledning, som sagt. Man måste förstå att detta är inte individer som man kan ställa vilka krav som helst på. En narkoman är, och kommer alltid att vara opålitlig därför att han drivs av en kraftig, kortsiktig drift. De behöver hjälp på alla sätt, och man måste vara lite överseende med dem ibland.
|
| |