Vem har makten?

Inlägg #1: Postat: 2003-03-11 14:07:00
Viktor
Man. Du avslöjar mycket klart ditt innersta med dina motfrågor. Hur kan du försöka lägga skulden på offret, kvinnan? Nej, jag förstår inte! - Det är bra att vi lever i ett rättsamhälle, trots vissa brister, annars skulle man kunna slå vem som helst och offren får bära skulden. Den starke slår den svaga, precis som männens bombplan slår till mot irakiska kvinnor och barn och kvinnorna och barnen får bära skulden.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-11 14:58:00
Maria Flink
Tack Viktor!
Till Man vill jag säga såhär att det är inte kvinnan som söker sej till en man som misshandlar utan man menar undersökningar som gjorts att det faktiskt är män som nosar rätt på kvinnor som de kan dominera. det är en sanning bland många sanningar men om vi kan ta skulden från kvinnan så blir hon starkare och vågar säga ifrån.
Och att vi medmänniskor ställer oss på den som blir misshandlads sida så tar vi ställning Mot våldet.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-11 17:40:00
Man
Jag har aldrig menat att skulden ligger på offret. Det är självklart den misshandlande mannen som begått ett brott och inte den misshandlade kvinnan. Samtidigt är det rimligt att fråga sig varför vissa människor medvetet tycks dras till situationer där de löper risk att fara illa. Låt mig göra en analogi: Om jag ger reser till New York, går ut o. går i ett slumområde mitt i natten, berusad och med en plånbok full av sedlar tydligt synlig i fickan är det inte överraskande om jag blir rånad.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-11 17:42:00
Man, forts.
Det är i ovanstående exempel förstås inte jag som gjort något fel, utan den som rånat mig. De flesta skulle nog ändå säga: Hur f-n kunde du vara så korkad? Varför utsatte du dig för denna situation? Och jag menar att det är rimligt att ställa samma fråga när det t. ex. gäller kvinnor som medvetet väljer att gå tillbaka till män som misshandlat dem.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-11 20:09:00
Maria Flink
Jag håller med dej i ditt resonemang när det gäller New York. Jag vet inte varför en kvinna väljer att gå tillbaka till en man som slår henne. Det finns nog inte ett svar på den frågan utan om det är 1000 kvinnor som råkar ut för det så är det 1000 olika svar. Men det jag ville uppmana med artikeln är att vi runt omkring inte blundar för det som händer utan att vi lägger oss i. Nästa gång kan det vara vi som behöver hjälp.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-11 20:11:00
Maria F .forts
Vi skulle ju kunna uppmuntra en kvinnojour att hjälpa till med svaren på dessa frågor.
Eller vad tror du?
Laddar...