Fick jag ett varsel om klubbranden?

Inlägg #1: Postat: 2003-02-28 03:08:00
Michael Ståhlberg
forts.
"Exempel på synkronicitet: 1988 hörde min gamla baptistförsamling, som jag inte haft kontakt med sen 1965, av sig brevledes. I samma veva kanske samma dag ringde min farbror som jag inte heller talat med på lika länge.

Jag gick till doktorn och han kallade mig Michel, vilket jag protesterade emot, varpå han visar mig journalen och där stod faktiskt Michel. " forts.
Inlägg #2: Postat: 2003-02-28 03:09:00
Michael Ståhlberg
forts.

"När jag efter besöket satte mig i bilen, och satte på radion, var det en låt om nån som hette Michel dock inte Beatleslåten.

På jobbet lyssnade jag på ett radioprogram om Titanic, då en man dök upp och presenterade sig som Isberg." The end.
Inlägg #3: Postat: 2003-02-28 03:13:00
Michael Ståhlberg
I natt på jobbet jag jobbar som
nattväktare, så tog jag leg. på
en man född 730723. Anmärkte
på att han fyllde år samma datum som jag. Sen tog jag leg. på en man
till på våningen ovan. Denne var
också född 730723. Jag pratade om
synkronicitet med den mannen. Sen
i vaktlokalen läser jag Henrics
funderingar i ämnet. Ännu ett ex.
på synkronicitet?
Inlägg #4: Postat: 2003-02-28 22:28:00
Henric Ahlgren
Ja, det är intressant det där. Skulle man försöka dra sig till minnes alla sådan där händelser man varit med om blir det nog en del. Men ofta skjuter man det lite åt sidan, och reflekterar inte så mycket. forts.
Inlägg #5: Postat: 2003-02-28 22:33:00
Henric Ahlgren
Jung var överhuvudtaget en fräsch och vital tänkare. Han har ju varit ganska på modet ett tag, men det har kanske minskat lite. Men hans teorier har i alla fall berikat min tillvaro, och gett mig lite nycklar att tolka med, tycker jag.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-01 11:09:00
Michael Ståhlberg
Är ingen jungian. Men lika fullt:
1 Har du läst Nolls "Jungkulten"?
Mycket intressant om pre-hitler-
tyskland.
2 Res Publica hade ett temanummer om Jung och nazismen. Läste du det?
Inlägg #7: Postat: 2003-03-05 13:59:00
Henric Ahlgren
Att sätta känsla före intellekt är förstås alltid något suspekt, i en dels ögon. Jag köper förstås inte Jungs teorier rakt av, och ser det framför allt inte som någon religion. Och han var förvisso samtida med Hitlers uppgång och fall - och saker och ting är inte helt tydliga när det gäller Jungs relation till nazismen...Men han har en del intressanta funderingar, helt enkelt. Det är så man bör se det...
Inlägg #8: Postat: 2003-03-16 15:34:00
Eleonor
Finns ingenting som tyder på att Jung var nazist. Det är ett illasinnat rykte spritt av inbitna Freudianer som såg sin egen "kult" hotad av Jung.
Laddar...